Kisokos az előzetes jognyilatkozatról

Kattints a képre,
és olvasd el a többi könnyen érthető tájékoztatót!

Ez egy könnyen érthető kisokos az előzetes jognyilatkozatról.

Mindenkinek joga van az információhoz.
Az információ azt jelenti,
hogy valakivel valamit közlünk.
A könnyen érthető kommunikáció használatával
mindenki könnyebben megérti a bonyolult szövegeket.

Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!

Mi az az előzetes jognyilatkozat?

Az előzetes jognyilatkozat egy hivatalos papír.

Az előzetes jognyilatkozat olyan,

mint egy élő végrendelet.

Az ember megmondhatja, 

hogy mit szeretne a jövőben.

Az előzetes jognyilatkozatban leírhatom,

hogy mi történjen velem a jövőben akkor,

amikor nem hozhatok egyedül döntést.

Nem hozhatok egyedül döntést például,

mert gondnokság alá kerülök.

Az előzetes jognyilatkozatban előre dönthetek fontos dolgokról.

Mi az a gondnokság?

Az értelmi sérült embereknek is

joguk van dönteni a saját életükről. 

Mégis sokszor korlátozzák az értelmi sérült emberek döntési jogait.

A döntési jog korlátozása azt jelenti,

hogy nem dönthetek az életemről.

Valaki más dönt helyettem.

Ezt gondnokságnak hívjuk.

A gondnokságról ide kattintva olvashatsz többet.

Mire jó az előzetes jognyilatkozat?

Az előzetes jognyilatkozatban három dologról dönthetek:

 1. Az előzetes jognyilatkozatban megnevezhetek 

     egy vagy több személyt, 

     akit gondnoknak szeretnék a jövőben.

     A gondnok fog velem vagy helyettem dönteni,

     ha gondnokság alá helyeznek.

 2. Az előzetes jognyilatkozatban megmondhatom, 

     hogy kit nem akarok gondnoknak a jövőben. 

     Kizárhatok egy vagy több személyt abból,

     hogy a gondnokom legyen.

 3. Az előzetes jognyilatkozatban leírhatom azt is,

     hogy a gondnok hogyan döntsön majd helyettem.

     Megmondhatom például,

     hogy nem akarok intézetbe kerülni.

     Megmondhatom például,

     hogy hol szeretnék élni.

Ki tehet előzetes jognyilatkozatot?

Nagykorú ember tehet előzetes jognyilatkozatot, 

aki nem áll gondnokság alatt.

A nagykorú azt jelenti, 

hogy valaki elmúlt 18 éves.

A nagykorú embert

felnőttnek is hívjuk.

Hol lehet előzetes jognyilatkozatot tenni?

Előzetes jognyilatkozatot lehet tenni például:

   ●  ügyvédnél,

   ●  közjegyzőnél 

   ●  vagy a gyámhatóság előtt lehet tenni.

Ki az az ügyvéd?

Az ügyvéd jogi kérdésekben segít.

Ügyvédet az interneten tudok keresni. 

Jó olyan ügyvédet keresni, 

aki közel lakik hozzám.

Az ügyvédért fizetni kell.

Az államtól kérhetek ügyvédet, 

ha nincs pénzem megfizetni az ügyvédet.

Ki az a közjegyző?

A közjegyző jogi ügyekkel foglalkozik.

Előzetes jognyilatkozatot tehetek előtte.

Közjegyzőt az interneten tudok keresni. 

Jó olyan közjegyzőt keresni, 

aki közel lakik hozzám.

Az közjegyzőért fizetni kell.

Ide kattintva tudok közjegyzőt keresni.

Mi az a gyámhatóság?

A gyámhatóság egy állami hivatal.

A gyámhatóság a gyerekek,

idősek vagy értelmi sérült emberek ügyeivel foglalkozik.

A gyámhatóság a járási kormányhivatalban van.

A gyámhatóság ingyen dolgozik.

A gyámhatóság ingyenesen felveszi az előzetes jognyilatkozatot.

A gyámhivatali eljárásról ide kattintva olvashatok többet.

Hogyan tegyek előzetes jognyilatkozatot?

Előzetes jognyilatkozatot írásban és személyesen tehetek.

A személyesen azt jelenti, 

hogy el kell mennem az ügyvédhez,

közjegyzőhöz, vagy a gyámhatósághoz.

Levélben vagy telefonon nem tudok előzetes jognyilatkozatot tenni.

Leírom otthon,

amit mondani akarok az előzetes jognyilatkozatban.

Leírom, hogy

   ●  kit akarok gondnoknak,

   ●  kit nem akarok gondnoknak,

   ●  hogyan döntsön majd a gondnok helyettem.

Segítséget kérhetek a jognyilatkozat megfogalmazásához.

Például a segítőmtől kérhetek segítséget a jognyilatkozat megfogalmazásához.  

A jognyilatkozat megfogalmazása után

elmegyek például a közjegyzőhöz.

Odaadom a közjegyzőnek a papírt.

A közjegyző okiratba foglalja az előzetes jognyilatkozatomat.

Az előzetes jognyilatkozat felvétele után

az előzetes jognyilatkozatot be kell jegyezni a bíróságnál. 

Mit jelent, hogy bejegyzés?

A bejegyzés azt jelenti,

hogy bekerül az előzetes jognyilatkozatom egy bírósági nyilvántartásba. 

A nyilvántartás azt jelenti, 

hogy egy helyen tárolják az előzetes jognyilatkozatokat.

Nekem mit kell csinálni a bejegyzéshez?

A bejegyzést nem nekem kell intézni.

Az ügyvéd, a közjegyző, vagy a gyámhatóság ír egy kérelmet a bíróságnak.

A bíróság bejegyzi az előzetes jognyilatkozatot a nyilvántartásba.

Az előzetes jognyilatkozat bejegyzésért fizetni kell.

Mennyibe kerül az előzetes jognyilatkozat bejegyzése?

15 000 forintba kerül az előzetes jognyilatkozat bejegyzése.

15 000 vagyis tizenötezer.

Ezt a díjat illetéknek hívják. 

Az illetéket nekem kell kifizetni.

Mi történik ezután?

A bíróság küld nekem egy levelet a bejegyzésről.

A levél arról szól,

hogy bekerült az előzetes jognyilatkozatom a nyilvántartásba.

Módosíthatom az előzetes jognyilatkozatomat?

Igen. 

Az előzetes jognyilatkozat módosításához az ügyvéd,

a közjegyző vagy a gyámhatóság megírja a kérelmet. 

Visszavonhatom az előzetes jognyilatkozatomat?

Igen.

Az előzetes jognyilatkozat visszavonásához az ügyvéd,

a közjegyző vagy a gyámhatóság megírja a kérelmet.

Elfelejtettem, mit írtam az előzetes jognyilatkozatomba. Kérhetek felvilágosítást?

Igen. 

Kérelmet kell írnom,

és 3000 (háromezer) forint illetéket kell fizetnem az adatszolgáltatásért. 

Az illetéket nekem kell kifizetni.

A kérelmeket az OBH Elektronikus Eljárások Főosztálya Országos Nyilvántartási

és Ügyfélkapcsolati Osztályának kell megküldeni.

Az OBH azt jelenti,

hogy Országos Bírósági Hivatal.

Az űrlapot a kérelemhez ide kattintva találom meg.

Mikor fogják használni az előzetes jognyilatkozatot?

Az előzetes jognyilatkozatot akkor fogják használni,

amikor gondnokság alá helyeznek.

A gondnokság alá helyezésről a bíróság hoz döntést.

A bíróság írásban hoz döntést.

A bíróság döntését más szóval ítéletnek hívjuk.

Ha tettem előzetes jognyilatkozatot,

az ítélet meghozatala után

a bíróság szól a gyámhivatalnak.

Miért szól a bíróság a gyámhatóságnak?

A gyámhatóság rendeli ki a gondnokot a gondnoksági per után.

A bíróság elmondja a gyámhivatalnak,

hogy azt a személyt jelölje ki gondnoknak,

akit az előzetes jognyilatkozatomban megneveztem.

A gyámhatóságnak azt az embert kell kirendelni gondnoknak, 

akit az előzetes jognyilatkozatban leírtam.

A gyámhatóság felszólítja a gondnokot, 

hogy úgy intézze az ügyeimet,

ahogy azt az előzetes jognyilatkozatomban leírtam.

Mi történik, ha már nem él az, akit gondnokul akartam az előzetes jognyilatkozatban?

A gyámhatóság más embert jelöl ki gondnoknak. 

Érdemes több embert is megjelölni gondnoknak az előzetes jognyilatkozatban.

Fontos, hogy a gondnokként megnevezett személynek vállalnia kell

az előzetes jognyilatkozatban foglaltak teljesítését.

Mit csinál a gondnok az előzetes jognyilatkozattal?

Az előzetes jognyilatkozat egy útmutató a gondnoknak.

A gondnoknak úgy kell intéznie az ügyeimet, 

ahogy azt én az előzetes jognyilatkozatban leírtam.

Mi történik, ha a gondnok nem ért egyet azzal, amit leírtam az előzetes jognyilatkozatban?

A gondnok kérheti az előzetes jognyilatkozat felülvizsgálatát,

ha a gondnok szerint ellentétes lenne az érdekeimmel egy kérésem,

amit az előzetes jognyilatkozatban tettem.

A bíróság dönt az előzetes jognyilatkozatban tett kérésem mellőzéséről.

A mellőzés azt jelenti, 

hogy a gondnoknak nem kell betartania, 

amit kértem az előzetes jognyilatkozatban.

Ha a bíróság mellőzi egy kérésemet, 

azt a kérésemet a gondnoknak nem kell betartania.

A többi kérésemet a gondnoknak be kell tartania, 

amit az előzetes jognyilatkozatban tettem.

Honnan tudják, hogy tettem előzetes jognyilatkozatot?

Az előzetes jognyilatkozatoknak van egy nyilvántartása. 

A nyilvántartás azt jelenti, 

hogy összegyűjtik az előzetes jognyilatkozatokat.

Az Országos Bírósági Hivatal vezeti az előzetes jognyilatkozatok nyilvántartását.

Az Országos Bírósági Hivatalt

röviden OBH-nak hívjuk.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Félrevezette a minisztériumot az állami szociális intézetek fenntartója, amikor a munkaerőhiány miatt számonkérték

Bizonyítékunk van rá, hogy az állami szociális és gyermekvédelmi intézetek fenntartója, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) félrevezette a minisztériumot a bázakerettyei pszichiátriai otthont sújtó munkaerőhiányról. Rétvári Bence államtitkár képviselői kérdésre azt állította, hogy van elég dolgozó az otthonban. A valóság azonban az, hogy augusztus végén a jogszabályban előírthoz képest 38 százalékos volt a munkaerőhiány a bentlakásos intézetben. Úgy tűnik, az SZGYF mást mondott a minisztériumnak, mint ami a valóság, és ezzel a parlamenti képviselőket, illetve rajtuk keresztül a nyilvánosságot is félretájékoztatta.

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.

Nem élhetnek bezárva!

 

Senki ne éljen egykori ódon kastélyokba zárva, ahol még azt sem döntheti el, hogy mikor húz pizsamát. Ezeknek az intézeteknek a teljes felszámolását tűzte ki célul egy 22 milliárdos pályázat. Végre. Fogyatékossággal élő emberek és támogatóik kitartó küzdelme kellett hozzá.