Felszállhatok-e a buszra, ha nincs vakcinaútlevelem?

A koronavírus elleni védőoltás meglétét igazoló dokumentumot még nem vezették be, sőt még az sem biztos, hogy lesz egyáltalán. Mégis fontos beszélni róla, mert ez alapján dőlhet majd el, hogy kinek kell maszkot viselni, vagy ki mehet koncertre. Bár az emberek közötti megkülönböztetés nem tilos, a szabályokat úgy kell kialakítani, hogy ne szenvedjenek el hátrányos megkülönböztetést azok, akik még nincsenek beoltva.

A vakcinaútlevél szerepe a legszűkebb értelemben az lehet, hogy igazolja: a tulajdonosa megkapta a koronavírus elleni védőoltást. Ebből az is következik, hogy aki fel tudja mutatni a vakcinaútlevelet, az olyan szolgáltatásokhoz férhet hozzá, olyan jogokat is gyakorolhat, amiket a többiek nem, hiszen velük szemben nem indokolt már a korlátozások fenntartása. Egyelőre még tervezetet sem ismerünk arról, hogy milyen lesz a vakcinaútlevél, de a kormány és az Európai Unió nyilatkozataiból már tudhatjuk, hogy van szándék a bevezetésére.

Az mindenképpen a polgárok megkülönböztetését eredményezi, ha a vakcinaútlevéllel rendelkezőkre külön szabályok vonatkoznak. A megkülönböztetés viszont csak akkor megengedhetetlen, ha önkényes. Akik megkapják a koronavírus elleni védőoltást, (túlnyomórészt) már nem fertőződnek meg, és nem fertőznek meg másokat. Ez észszerű alapja lehet annak, hogy számukra feloldják azokat a korlátozásokat (például a maszkviselést vagy a kijárási korlátozásokat), amelyek most mindannyiunkra vonatkoznak.

A szabályokat mindenképpen nagy odafigyeléssel kell megalkotni, azok jogait sem szabad semmibe venni, akik még nincsenek beoltva. Most mindannyiunk számára hozzáférhetők bizonyos alapvető szolgáltatások: így például utazhatunk tömegközlekedéssel, járhatunk boltba, intézhetjük hivatali ügyeinket. Ezt tekinthetjük kiindulópontnak – ezekhez a szolgáltatásokhoz a vakcinaútlevél bevezetése után is mindenkinek hozzá kell férnie.

Akik beadatják a vakcinát, azok egy vakcinaútlevél felmutatásával valójában nem többletjogokat kapnak, hanem a most még mindenkire érvényes jogkorlátozásokat oldhatják fel számukra azon az alapon, hogy ők már nem fertőznek meg másokat. Attól függően, hogy milyen szabályt alkotnak majd, mentesülhetnek például a kötelező maszkviselés alól, járhatnak vendéglátóhelyekre, színházba, moziba vagy edzőterembe, nem vonatkozik majd rájuk a kijárási korlátozás, vagy nem kötelezik őket karanténra, amikor külföldről térnek haza. Ez szerintünk nem okoz hátrányos megkülönböztetést, mert észszerű indoka van.

A megkülönböztetés észszerűségének igazolásához azonban arra is szükség van, hogy tudjuk: kiket és miért oltanak hamarabb, és kik kerülnek a sor végére. Elengedhetetlenül fontos lenne tehát, hogy nyilvános legyen az oltási terv, ami észszerűen meghatározza, hogy milyen sorrendben oltják a polgárokat.

Korábban már írtunk arról, hogy a polgároknak az oltásba vetett bizalmát leginkább azzal növelheti a kormány, ha átlátható döntéseket hoz, és azokat hitelesen kommunikálja. Az is ösztönző lehet a védőoltás beadatására, ha feloldják a korlátozásokat azok számára, akik fel tudják mutatni a vakcinaútlevelüket. Felmerültek más ösztönzők is: itthon a Momentum azt javasolta, hogy kapjanak százezer forintot az oltást beadatók, Washington D. C-ben pedig a kannabiszhasználat reformjáért küzdő aktivisták marihuána-csomaggal ajándékoznák meg a beoltottakat. Fontos viszont, hogy az anyagi helyzetétől függetlenül mindenki szabadon dönthessen arról, hogy beadatja-e az oltást – a felvetett százezer forintos összeg például azt eredményezi, hogy a szegényebb társadalmi rétegekhez tartozókra sokkal nagyobb nyomás nehezedik az anyagi ösztönzővel, mint a gazdagabbakra.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Egészségügyi válsághelyzet lehet, mégis titkolóznak a Veszprém megyei laborkrízisről

Azonnal nyilvánosságra kell hozni, hogy megoldott-e a Veszprém megyei kórházak diagnosztikai laborháttere, és ha nem, még ma megoldást kell találniuk az egészségügyi szerveknek. A jogszabályok értelmében ugyanis nem működhet kórház laboratóriumi diagnosztikai háttér nélkül. Sem a megyei kormányhivatal, sem a tisztifőorvos nem árulja el, mi a pontos helyzet, csak szivárgó hírekből tudható, hogy az egész megye kórházi laborháttér nélkül maradt. Ez mérföldkő a magyar egészségügyben: ilyen súlyos és ennyi embert érintő összeomlás eddig még nem történt. Orvost, egészségügyi dolgozót és beteget is keresünk, hogy legyenek ügyfeleink a jogsértés miatt indítandó eljárásban.

Gyerekkel vagyok: Javul-e a helyzet a szülők kórházban tartózkodása terén?

Összesen 10 milliárd forintot költenek gyermek-, csecsemő- és szülészeti osztályok fejlesztésére. Vajon ebből a pénzből jut-e arra is, hogy lehetővé tegyék a szülőknek, hogy a gyerekük mellett legyenek a kórházban? Megkérdeztük az érintett intézményeket, és nagyon különböző válaszokat kaptunk.

15 nap sem elég az ÁNTSZ-nek a szerinte amúgy nyilvános adatok előkerítésére

Az ÁNTSZ azt mondja: mindenki számára hozzáférhető, hány kórházi fertőzés történt 2014-ben. Szerintünk meg nem, ezért kértük, küldjék el a számokat. Azokat a számokat tehát, amik szerintük nyilvánosak. Erre most még 15 napot kértek, hogy összeszedjék őket. De hogy lehet ez?