Felülvizsgálati indítvány a Meleg Méltóság Menete ügyében

A Meleg Méltóság Menetének szervezői a TASZ és a Helsinki Bizottság segítségével bíróságon támadták meg a BRFK tiltó határozatát.

2010 szeptemberében a Szivárvány Misszió Alapítvány a Hősök terétől az Erzsébet térig terjedő útvonalra jelentette be a Budapesti Rendőr-főkapitányságon a június 18-án megtartandó Meleg Méltóság Menetét. A hagyományos eseményen a meleg, leszbikus, biszexuális, transzszexuális (LMBT) személyek, valamint azok vonulnak fel, akik fontosnak tartják, hogy Magyarországon is egyenlő jogokkal rendelkezzenek az LMBT közösség tagjai. A bejelentést a rendőrség először ugyan tudomásul vette, de 2011. januárban a menet szervezői úgy döntöttek, hogy – tiltakozva az LMBT emberek jogait súlyosan korlátozó alkotmányozási javaslatok ellen – az Erzsébet tér elérése után folytatni szeretnék a menetet a Parlamentig, hogy a beszédek ott hangozzanak el.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság betiltotta a Meleg Méltóság menetét, arra hivatkozva, hogy a felvonulás alatt Budapest közlekedése más útvonalon nem biztosítható. A TASZ és a Helsinki Bizottság által készített felülvizsgálati kérelem nyolc oldalon keresztül érvel a tiltó határozat ellen, és kéri annak hatályon kívül helyezését a Fővárosi Bíróságtól. A jogvédő szervezetek érvei összefoglalva a következők:

1. A rendőrség a 2010. szeptemberben egyszer már tudomásul vett gyülekezést is megtiltja, amire nincsen felhatalmazása. Budapest közlekedési helyzetében jelentős változás azóta nem következett be, ezért nem lehetséges, hogy az az útvonal, amely a rendőrség szerint szeptemberben még rendben volt, most ellehetetlenítse a város közlekedését.


2. Megalapozatlan a tiltó határozat azon érve, hogy a rendezvény folytatása miatt a közlekedési terhelés lényegesen nő, hiszen mire a menet az eredeti végponttól, az Erzsébet térről tovább indul, addigra a korábban lezárt utakat (így az Andrássy utat is) át lehet adni a forgalomnak.


3. A rendőrség csak olyan indokokat sorol fel, amelyek azt támasztják alá, hogy a felvonulás miatt nehezebb lesz a közlekedés. A jogszabály azonban egyetlen tiltási okot ismer a közlekedéssel kapcsolatban, ez pedig az, ha a közlekedés másképp nem biztosítható.


4. A rendőrségi érvelés mindezek mellett nyilvánvalóan alaptalan és irreleváns érveket is felhoz. Ezek közé tartoznak a következők:

  • több minisztérium, és nagykövetség is található a menet útvonalán – valójában ezek szombaton zárva tartanak;
  • június 15-étől tanítási szünet lesz, ezért sokan jönnek Budapestre – ezzel szemben köztudott, hogy nyáron radikálisan csökken a forgalom a vidéki és külföldi nyaralások miatt;
  • a Kossuth téri nemzetközi fotókiállítás nehezen megközelíthető – a kiállítás március 17-től június 30-ig látható, valószínűtlen, hogy azt éppen a menet három órája alatt szeretnék nagy tömegek megnézni;
  • a lezárások miatt az Országos Mentőszolgálat megközelítése kérdésessé válik – a mentőszolgálat a Nyugati tér mellett található, több száz méterre a Kossuth tértől;
  • a lezárások miatt a Pesti alsó rakpart megközelíthetetlen lesz – a rakpart több kilométer hosszú, azt a Menet kizárólag a Kossuth téren érinti.

A bíróság határozata három napon belül várható az ügyben.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

A kormány szerint méltatlan lehet, ha valaki kifejezi a politikai véleményét, tovább szűkítenék a gyülekezési jogot

Gyorselemzésünk szerint a Kormány az alapjogkorlátozó új gyülekezési törvény elfogadása után ismét jelentősen szűkítené a gyülekezési szabadságot. Ezúttal a településkép védelméről szóló törvénybe csempészve nehezítenék meg a tüntetést. Ha a javaslatot elfogadja az Országgyűlés, akkor például a Kossuth téren egy egész hónapig nem lehet majd tüntetni télen, de a nemzeti ünnepek idején is kiszorulnak majd a szimbolikus helyszínekről azok a polgárok, akik nem az állami megemlékezéseken kívánnak részt venni.

Egyetértett velünk a Kúria is: sértette a gyülekezési szabadságot a gödöllői rendelet

Még a nyáron számoltunk be arról, hogy ellentétes a gyülekezési szabadsággal az a gödöllői helyi rendelet, amelynek értelmében közterület-használati engedélyt kellett kérni a politikai rendezvények megtartásához. Október 31-én a Kúria végül megsemmisítette a jogellenes rendelkezést.

Nappali olvasmány éjszakai tüntetőknek

Az utóbbi napokban zajló tüntetéshullám nyomán megugrott a TASZ-hoz érkező jogsegélyek száma, amelyek a gyülekezési jogot érintik. Az alábbiakban a leggyakoribb, legjellemzőbb kérdéseket igyekszünk megválaszolni. Annak, aki rászánja az idejét és az energiáját a tiltakozásra, érdemes ezt, valamint további tájékoztató anyagainkat is elolvasnia, hogy tisztában legyen a tüntetéssel kapcsolatos jogaival, lehetőségeivel, felelősségével. A legfontosabb mégis az, hogy írd fel a forró vonalunk számát +36 30 7223356, ahol instant jogi segítséget kaphat az, akit tiltakozik vagy tiltakozna, vagy akit tiltakozása miatt hátrány ér.