Három választási adatvédelmi visszaélés

A választásokkal kapcsolatban számos megkeresést kaptunk e-mailben és a forródrótunkon is, amelyben a választópolgárok adataikkal történő visszaélést sérelmeztek. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) vizsgálatot, illetve adatvédelmi hatósági eljárást folytathat adatvédelmi visszaélések kivizsgálása és a jogszerűtlenül eljáró adatkezelők marasztalása érdekében. A személyes adatainkkal a pártok és jelöltek nem élhetnek vissza a választási eljárásban sem, ezért beadványmintákat készítettünk, amelyekkel a Hatóság eljárását kezdeményezhetik azok, akiket ilyen jellegű jogsérelem ért.

A beadványokat a NAIH-nak kell benyújtani, itt olvashatsz részletesen ennek lehetséges módjairól.

1. Telefonos kampány

Többen fordultak hozzánk jogi segítségért azért, mert telefonon hívták pártok és biztatták szavazásra, holott ehhez nem járultak hozzá.

A telefonszám és az e-mail cím semmilyen nyilvántartásból nem „szerezhető meg” kampánycélra, ezek az adataink az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete (GDPR) szerint csak a kifejezett hozzájárulásunkra kezelhetőek. A telefonos kampányolás így valóban jogellenes, amennyiben a választó nem adott engedélyt adatainak e célból történő felhasználására. A hozzánk fordulók mind az ellenzék, mind a Fidesz hívásairól is beszámoltak. Mivel úgy tűnik, hogy a NAIH foglalkozik már a telefonos kampányvisszaélésekkel, de egyelőre csak az ellenzéki oldalt emelte ki a pártok közül, felmerülhet, hogy a vizsgálat még nem teljeskörű.

Mintabeadványt készítettünk azok számára, akik a NAIH adatvédelmi hatósági eljárását szeretnék kezdeményezni az adatvédelmi visszaélés kapcsán, itt érheted el.

Tipp: ha nem vagy biztos abban, hogy adtál-e kifejezett engedélyt egy pártnak a telefonszámod kezelésére, küldj egy hozzáférési kérelmet, abból kiderül! (hozzáférési kérelem-mintánkat itt találod)

Ha kiderül, hogy az engedélyeddel kezelték az adatot, akkor a hozzájárulást bármikor visszavonhatod, egy az adatkezelő részére küldött nyilatkozattal, így az adatkezelő köteles lesz annak törlésére.

2. Agrárkamara

A Nemzeti Agrárgazdálkodási Kamara tagjai kerestek meg minket azzal, hogy e-mailben Orbán Viktor aláírásával kaptak kampányüzenetet. A hozzánk fordulók sérelmezték, hogy adataikat az Agrárkamara nem arra használta, amire a tagsági nyilvántartás való. Az Agrárkamara csak a törvényben meghatározott célból kezelheti a kamarai tagok adatait, nem továbbíthatja azt, és nem használhatja arra sem, hogy a kormány üzeneteit közvetítse a tagok számára.

Te is megkaptad az üzenetet? Itt érhető el a benyújtható mintánk.

3. Vakcinaregisztráció során begyűjtött e-mail címekre küldött propaganda

A kormány a vakcinaregisztrációkor begyűjtött e-mail címekre sorozatosan küldi propagandáját. A választási eljárás során több alkalommal küldött olyan üzenetet, amelyben az ellenzék lejáratására törekedett vagy a homofób népszavazáson való részvételre és azon nemmel szavazásra buzdított. A választási szervek nem vizsgálták, hogy a célhoz kötött adatkezelés követelményével ez a magatartás szemben áll: az állampolgárok az oltásra való regisztráció érdekében adták meg az e-mail címüket, nem pedig azért, hogy ezen keresztül a kormány kampányüzeneteket közvetítsen feléjük.

Bár az NVB, a Kúria és az Alkotmánybíróság is vizsgálta már ezt a kérdést, ez a vizsgálat csupán a választási szempontokat vizsgálta, az adatkezeléssel kapcsolatos aggályokat nem. A NAIH állásfoglalást bocsátott ki, amelyben álláspontunk szerint téves következtetésre jutott a célhoz kötött adatkezelés elve kapcsán: elfogadta, hogy a kormány bármilyen témában biankó felhatalmazást kap a tájékoztatásra pusztán azért, mert az adatkezelési tájékoztató szerint a hozzájárulás bármely „későbbi kapcsolattartásra” kiterjed. A NAIH megállapította továbbá, hogy az adataink kezeléséhez a kormány nem a vakcinák és a járványhelyzettel kapcsolatos információk közvetítése céljából kérte a hozzájárulásunk – ami éppen a helyes jogértelmezés ellentéte. Az érintettek ugyanis a vakcinaregisztrációs oldalon, az oltás kontextusában járultak hozzá a további kapcsolattartáshoz, így az adatkezelésnek konkrétan meghatározott célja nincs, és a körülmények miatt az adatkezelés tisztességtelen is. Ezért nem fogadjuk el a NAIH álláspontját és hatósági eljárást kezdeményezünk, amivel az a célunk, hogy végül bíróság is vizsgálja ezt a kérdést: mondja ki, hogy a NAIH állásfoglalása ellentétes a személyes adatok védelméről szóló uniós GDPR-rendelettel, amely minden tagállamra kötelező, fontos garancia az adatok védelmére.

A GDPR a Te személyes adataidat is védi, mi pedig Neked segítünk ennek az érvényesítésében. Lépj fel Te is az adatvédelmi visszaélések ellen!

Megosztás

Kapcsolódó hírek

A bíróság kimondta: a Fidesz jogszerűtlenül kezelte a TASZ ügyfelének adatait

Adatai jogszerűtlen kezelése miatt első fokon pert nyert a Fidesszel szemben az a férfi, akinek képviseletét a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) látta el. A TASZ ügyfele azért indított pert, mert állítása szerint soha nem adta meg az email-címeit a pártnak, az mégis kampányanyagokat küldött neki. A Fidesz nem tudta igazolni, hogy jogszerűen szerezte meg az adatokat. Az ítélet ismeretében a TASZ szerint az adatvédelmi hatóságnak is meg kell vizsgálnia a Fidesz adatkezelését.

Ha nincs a TASZ, nem nyilvános a törvénytervezet

Nyilvánosságra hoztuk a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő törvények módosításáról szóló törvény tervezetét. Vagyis azt a változatot, ami szinte biztos, hogy nem a legutolsó verzió, de biztos, hogy frissebb az első, általános meghökkenést kiváltó javaslatnál.  Nem tudjuk, hogy a múlt heti ötpárti egyeztetésen miről tárgyaltak, sőt, emlékezhetünk rá, hogy azt is csak egy parlamenti képviselő szivárogatása miatt tudjuk, hogy mi lett volna az eredeti javaslatban. Eredetileg azt is harminc évre titkosították volna, egy olyan jogszabály alapján, ami a nyilvánosság korlátozására nem lett volna alkalmas. A káoszt tetézi, hogy még azt sem tudhatjuk meg a következő tíz évben, hogy mi indokolja bevándorlási válsághelyzet fenntartását.

Választási csalás határok nélkül

Eltörölnék a visszaélések feltárásának utolsó lehetőségét is a jelöltállítási eljárás taposóaknaként elrejtett módosításában. Az országgyűlés az önkormányzati választási rendszer átszabását is rögzítő törvénymódosításban lehetetlenné tenné, hogy az állampolgárok megtudják: mely ajánlóíveken szerepelnek személyes adataik. A 2014-es országgyűlési választásokon sajtóértesülések szerint bekövetkezett csalások így a választási győzelem bevett eszközei lehetnek. Nem lesz ugyanis érdemi lehetőségünk, hogy megtudjuk, meghamisították-e aláírásunkat, lemásolták-e személyes adatainkat a pártok egymás ajánlóíveiről.