Hazugságnak adtak teret a civilekről – fizetnie kell a közmédiának

Valótlanságokat állított a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) által képviselt Menedék Egyesületről az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség (IKSZ) alelnöke – mondta ki a másodfokon eljáró bíróság keddi ítéletében. A Menedék Egyesület nem mondhatta el álláspontját a híradóban, ezért a közmédiának sérelemdíjat kell fizetnie.

Másodfokon elmarasztalta a Fővárosi Ítélőtábla a közmédiát fenntartó Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt-t, mert egyoldalúan tudósított arról a sajtótájékoztatóról, amelyet az IKSZ alelnöke, Tisóczki Flóra még 2018-ban tartott a Menedék Egyesület irodája előtt. Az eseményen Tisóczki „Bevándorlást Támogató Szervezet” matricát ragasztott az iroda bejáratára, és arról beszélt, hogy a „Soros által pénzelt” szervezet azért dolgozik, hogy „Magyarországot bevándorló országgá csinálják, Magyarországra behozzák a migránsokat”. A Menedék Egyesület valójában a Magyarországon jogszerűen élő külföldiek társadalmi beilleszkedését segíti.

A másodfokon eljáró bíróság is megállapította, hogy a sajtótájékoztatón elhangzott tények valótlanok, azonban az Alkotmánybíróság egy korábbi döntésére hivatkozva arra jutott, hogy a Menedéknek, mint a közbeszédben résztvevő civil szervezetnek tűrnie kell, ha nem tudatosan állítanak vele kapcsolatban valótlan tényeket. A TASZ továbbra is küzd azért, hogy ne lehessen politikai haszonszerzés céljából másokat lejáratni Magyarországon.

A bíróság azt is kimondta, hogy a köztelevízió megsértette a kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos, sokoldalú, időszerű, megbízható és felelős tájékoztatás rá vonatkozó követelményét. A Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt-nek 800 ezer forint sérelemdíjat kell fizetnie a Menedék számára, mert nem adott lehetőséget arra, hogy az egyesület elmondja, valójában milyen tevékenységet végez és mit gondol a sajtótájékoztatón elhangzottakról.

„A mai ítélet a közmédia kiemelt felelősségére hívta fel a figyelmet: nem terjeszthet hazugságot anélkül, hogy az érintett számára lehetőséget adna a reagálásra. Szomorúnak tartom, hogy másfél évig kell bíróságra járni azért, hogy ezeket az alapvető újságírói elveket a bíróság is kimondja” – mondta el Bodrogi Bea, a TASZ ügyvédje.

„Bízunk abban, hogy a közmédia képviselői is felismerik a kiegyensúlyozott és tárgyilagos tájékoztatás értékét. És ha a jog esetleg meg is engedné a hazugságot azoknak, akik máshogy nem tudják politikai üzeneteiket célba juttatni, mi továbbra is egy olyan Magyarországon szeretnénk élni, ahol a politikáról és a társadalomról vallott vélemények kifejtéséhez nincs szükség a tények elferdítésére” – tette hozzá Kováts András, a Menedék Egyesület igazgatója.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Beismerte a köztévé, hogy ismét egyoldalúan tájékoztatták a nézőket!

Ismét egyoldalúan tájékoztatott és hamis információkat közölt az M1 híradója. A köztévé május 14-i délelőtti híradójában szólaltatta meg az Alapjogokért Központ kutatási igazgatóját a mozsgói szociális otthonban történt bántalmazásokkal kapcsolatban. Törcsi Péter az interjúban azt állította, hogy a TASZ felelőtlenül járt el az üggyel kapcsolatban, és hogy az európai parlamenti választásokat szerette volna befolyásolni. A M1 riportere az üggyel kapcsolatban minket nem keresett meg, esélyt sem adott arra, hogy képviseljük álláspontunkat vagy cáfoljuk az Alapjogokért Központ vádaskodását. Végül fellépésünknek köszönhetően mégis bekerülhetett a köztévé híradójába a mi álláspontunk is.

A TASZ 2018. évi választási monitoring tevékenységének céljai, módszere, mércéje, és nyilvános eredményei

A TASZ Választási Jogi Programjának részeképp az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásának választási eljárása idején jogi monitoring (megfigyelési) tevékenységet is végez. Az alábbiakban találhat információt megfigyelési tevékenységünk céljairól, módszeréről, és nyilvános eredményeiről. A megfigyelést végző, ahhoz szükséges képzést elvégzett személyeket a megfigyelés során itt olvasható Etikai Kódexünk rendelkezései kötik.

Az arcképed nem szabad préda!

Olyan érzés volt, mintha egy pornóoldalon láttam volna viszont a képemet" – írta nekünk Bálint*, pedig a róla készült fényképen ruhában volt, és a képben igazán nem volt semmi vállalhatatlan. Bálint képét ugyanis a PestiSrácok.hu engedély nélkül használta fel egy sorosozós, civilezős propagandacikk illusztrációjaként. Bálint ezzel a politikai kontextussal egyáltalán nem tudott azonosulni. Segítségünkkel a kiadóhoz fordult, és képe törlését kérte. Ha Te is így jártál, használd mintakérelmünket, és ne hagyd, hogy bárki engedély nélkül használja fel a képmásodat!