Közérdekű adatos perek csütörtökön a Fővárosi Bíróságon

Két izgalmas, közérdekű adatok kiadásáért indított pert tárgyal 2009. május 13-án, csütörtökön a Fővárosi Bíróság.

Figyelő újságírója vs. Magyar Villamos Művek Zrt.
Titkolja a Magyar Villamos Művek Zrt., hogy kiknek és milyen összegben nyújt szponzori támogatást. Az egyik legnagyobb bevétellel rendelkező, többségi állami tulajdonban lévő vállalat szerint nem tartozik a nyilvánosságra a támogatási politikája, ezért elutasította a Figyelő hetilap újságírójának közérdekű adatigénylését. Az újságíró pert indított a Társaság a Szabadságjogokért segítségével. Álláspontunk szerint a szponzori tevékenység is állami vagyon használatát jelenti, ezért közérdekből nyilvános adatokról van szó, melyet mindenki korlátozás nélkül jogosult megismerni. Az MVM Zrt. a kereseti ellenkérelmében meglepő módon tagadja, hogy bármilyen mecénási tevékenységet folytatna. A peres eljárás precedens jellegű, hiszen a szponzorálás nem kapcsolódik szorosan állami feladat ellátásához. Amennyiben a bíróság az újságírónak ad igazat, a jövőben az összes állami és önkormányzati vállalattól lehet hasonló adatokat igényelni, ami bírósági gyakorlatra alapítva lényegesen egyszerűbb.
Energia Klub vs. Magyar Energia Hivatal
Hogyan ösztönzi az állam a megújuló energiaforrások termelését és használatát? Erről szól az Energia Klub zöld szervezet és a Magyar Energia Hivatal közötti per. Az energiahatékonyság növelése, az energiafelhasználás csökkentése és a megújuló energiaforrások arányának növelése érdekében került bevezetésre az ún. „KÁT - rendszer” 2007-ben. A mechanizmus lényege, hogy az állam támogatja a megújuló energiaforrásokat és a hulladékot hasznosító, illetve kapcsoltan termelő erőművek villamosenergia-termelését. A nyújtott támogatás jelenti egyrészt a termelt áram kötelező átvételét, másrészt a termelők számára támogatott (a piaci ár feletti) átvételi árat garantálását. A magyar állam a kizárólagos tulajdonában álló MAVIR Zrt.-n keresztül működteti a KÁT – rendszert: a termelőktől ez a társaság vásárolja meg hatósági áron a villamos energiát, amit a nagykereskedők kötelezően meg kell, hogy vásároljanak. A MAVIR Zrt. havi rendszerességgel meghatározza a termelők előző havi termelése alapján, hogy átlagosan milyen árat fizet az ármért, különböző korrekciós számítások után pedig meghatározza a kötelező átvételi árat.
Az Energia Klub azt szerette volna megtudni, hogy mely termelőktől és milyen értékben vásároltak áramot a rendszer felállítása óta. A Hivatal üzletit titokra hivatkozva utasította el az adatigénylést, ezért a zöld szervezet pert indított a közérdekű adatok kiadása iránt. A jogi képviseletet a Társaság a Szabadságjogokért látja el.
 
A elsőfokú tárgyalásokra
2010. május 13-án, csütörtökön, 14.00 és 15.00 órakor
kerül sor
a
Fővárosi Bíróság Fszt. em. 14. számú tárgyalójában.
                                                (1055 Budapest, Markó u. 27.)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Vértesi-erőmű ügy: Nyilvánosak a csődeljárás alatt álló állami cég szerződései

A Tatabányai Városi Bíróság döntésének értelmében a közvetett állami tulajdonban álló Vértesi Erőmű Zrt.-nek ki kell adnia a TASZ által képviselt Bodoky Tamás újságíró részére a System Consulting Zrt.-vel 2008-ban kötött szerződéseket, a Vértesi Erőmű 2009. tavaszán indított kártérítési pereit és büntető feljelentését megalapozó, a System Consulting Zrt. privatizációs és áramvásárlási ügyében lezajlott belső vizsgálat során született dokumentumokat, és a belső vizsgálat költségével kapcsolatos adatokat.

 

Látkép vs. Centrum parkolóház Kht. Második forduló - elhalasztva

A Látkép egyesület azt szerette volna megtudni, hogy mire költik a parkolótársaságok a bevételüket.

EU-s lobbizás az alapoktól - a Corporate Europe Observatory jelentése

Habár kevesen tudják, de az EU-s jogszabályok többségét több ezer ismeretlen és felelősnek csöppet sem mondható szakértői csoport, tanácsadó bizottság és munkacsoport szerkeszti és véglegesíti. Még azok sem ismerik igazán, mi folyik a háttérben és hogy kik állnak mögötte, akik folyamatosan nyomon követik az EU-s jogalkotást. Mindez jól mutatja azt a titkolózást, amely ezeket a szerveket és különösen azok tagjait érinti.