Közérdekű adatos perek csütörtökön a Fővárosi Bíróságon

Két izgalmas, közérdekű adatok kiadásáért indított pert tárgyal 2009. május 13-án, csütörtökön a Fővárosi Bíróság.

Figyelő újságírója vs. Magyar Villamos Művek Zrt.
Titkolja a Magyar Villamos Művek Zrt., hogy kiknek és milyen összegben nyújt szponzori támogatást. Az egyik legnagyobb bevétellel rendelkező, többségi állami tulajdonban lévő vállalat szerint nem tartozik a nyilvánosságra a támogatási politikája, ezért elutasította a Figyelő hetilap újságírójának közérdekű adatigénylését. Az újságíró pert indított a Társaság a Szabadságjogokért segítségével. Álláspontunk szerint a szponzori tevékenység is állami vagyon használatát jelenti, ezért közérdekből nyilvános adatokról van szó, melyet mindenki korlátozás nélkül jogosult megismerni. Az MVM Zrt. a kereseti ellenkérelmében meglepő módon tagadja, hogy bármilyen mecénási tevékenységet folytatna. A peres eljárás precedens jellegű, hiszen a szponzorálás nem kapcsolódik szorosan állami feladat ellátásához. Amennyiben a bíróság az újságírónak ad igazat, a jövőben az összes állami és önkormányzati vállalattól lehet hasonló adatokat igényelni, ami bírósági gyakorlatra alapítva lényegesen egyszerűbb.
Energia Klub vs. Magyar Energia Hivatal
Hogyan ösztönzi az állam a megújuló energiaforrások termelését és használatát? Erről szól az Energia Klub zöld szervezet és a Magyar Energia Hivatal közötti per. Az energiahatékonyság növelése, az energiafelhasználás csökkentése és a megújuló energiaforrások arányának növelése érdekében került bevezetésre az ún. „KÁT - rendszer” 2007-ben. A mechanizmus lényege, hogy az állam támogatja a megújuló energiaforrásokat és a hulladékot hasznosító, illetve kapcsoltan termelő erőművek villamosenergia-termelését. A nyújtott támogatás jelenti egyrészt a termelt áram kötelező átvételét, másrészt a termelők számára támogatott (a piaci ár feletti) átvételi árat garantálását. A magyar állam a kizárólagos tulajdonában álló MAVIR Zrt.-n keresztül működteti a KÁT – rendszert: a termelőktől ez a társaság vásárolja meg hatósági áron a villamos energiát, amit a nagykereskedők kötelezően meg kell, hogy vásároljanak. A MAVIR Zrt. havi rendszerességgel meghatározza a termelők előző havi termelése alapján, hogy átlagosan milyen árat fizet az ármért, különböző korrekciós számítások után pedig meghatározza a kötelező átvételi árat.
Az Energia Klub azt szerette volna megtudni, hogy mely termelőktől és milyen értékben vásároltak áramot a rendszer felállítása óta. A Hivatal üzletit titokra hivatkozva utasította el az adatigénylést, ezért a zöld szervezet pert indított a közérdekű adatok kiadása iránt. A jogi képviseletet a Társaság a Szabadságjogokért látja el.
 
A elsőfokú tárgyalásokra
2010. május 13-án, csütörtökön, 14.00 és 15.00 órakor
kerül sor
a
Fővárosi Bíróság Fszt. em. 14. számú tárgyalójában.
                                                (1055 Budapest, Markó u. 27.)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Diszkriminált a Debreceni Egyetem, amikor kitiltotta oldaláról a Putyint kritizáló kommentelőt

Elmarasztalta az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) a Debreceni Egyetemet, mert politikai véleménye miatt diszkriminálta diákját, aki Putyin ellen az egyetem Facebook-oldalán tiltakozott. 2017 októberében indítottunk eljárást az EBH előtt Barna Eszter ügyében, aki Putyin díszpolgári címe miatt írta ki az egyetem oldalára, hogy ő ehhez “nem adja a nevét”, majd kitiltották az oldalról.

Szabálysértési útmutató diáktüntetőknek

A 2018 tavaszi diáktüntetéseket követően a rendőrség eljárásokat indított az egyes tüntetőkkel szemben. Ezek az eljárások jogilag meglehetősen kérdésesek, ugyanis a gyülekezési jog és a gyülekezési törvény széleskörű védelmet nyújt ahhoz, hogy a polgárok és így a diákok is gyakorolhassák az alapvető jogukat és kifejezhessék az utcán, köztereken a politikai véleményüket. A szabálysértési eljárásokra csak rendkívül indokolt esetekben, a tüntetések befejezését követően kerülhet sor. Ebben a tájékoztatóban azt nézzük át, hogy a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (Szabstv.) alapján milyen szabálysértési eljárások jöhetnek szóba és hogy azok mikor jogszerűek.

A TASZ 2018. évi választási monitoring tevékenységének céljai, módszere, mércéje, és nyilvános eredményei

A TASZ Választási Jogi Programjának részeképp az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásának választási eljárása idején jogi monitoring (megfigyelési) tevékenységet is végez. Az alábbiakban találhat információt megfigyelési tevékenységünk céljairól, módszeréről, és nyilvános eredményeiről. A megfigyelést végző, ahhoz szükséges képzést elvégzett személyeket a megfigyelés során itt olvasható Etikai Kódexünk rendelkezései kötik.