Nyert a TASZ: végre kiderülhet, drágább volt-e a 4-es metró az indokoltnál
Zsidai Péter újságíró a TASZ képviseletével jogerősen pert nyert a BKV-val szemben, így néhány héten belül megtudhatjuk, miért került a 4-es metró olyan sokba.
Az újságíró a négyes metró független mérnöki, műszaki ellenőri feladatait 2013-ig ellátó Eurometro Mérnökiroda Kft. szakvéleményét akarta megismerni, ami arról szólt, hogy a metró biztosítóberendezéseit szállító Siemensnek hány euró kötbért fizessen ki a főváros. A német multi azért követelt kötbért, mert a kivitelezés többéves csúszása miatt nem tudta időben megkezdeni az eszközök telepítését. 2012-es sajtóhírek szerint a német cég 70 millió eurót követelt a fővárostól, amely azt 30 millióra lealkudta.
A mostani nyertes per során nyilvánosságra kerülő tanulmány arra adhat választ, hogy az adófizetők által kifizetendő összeg megegyezik-e az Eurometro szakmai javaslatával, vagy más tényezők is befolyásolták netán a végső alkut. A 4-es metró 452 milliárd forintos költségvetéséből a kötbér 9 milliárd, ez az összeg majdnem a kétszerese annak, ami elég lenne a Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciójára.
Bár az Eurometro szakvéleménye 2010-es, a BKV végig azzal védekezett, hogy még nem született döntés az ügyben és az irat döntés-megalapozó volta miatt nem adja ki azokat. Az elsőfokú ítéletet még tavaly nyáron, az akkor már rég hatálytalan törvény alapján hozta meg a bíróság, melyben elutasította az újságíró keresetét.
Fellebbezést követően a tegnapi tárgyaláson a Fővárosi Törvényszék meghozta jogerős ítéletét, melyben megállapítja, hogy a BKV közfeladatot lát el, elismerten nála van a kért tanulmány és megalapozatlanul hivatkozott a döntés-előkészítésre. Így a BKV kénytelen kiadni a mérnöki határozatot és kiderülhet végre, hogy mennyire volt jogos a kötbér összege.
Épp itt volt már az ideje, hogy a feleslegesen eddig elhúzódó per véget érjen, hiszen már a legelső tárgyaláson egyértelmű volt, hogy a kért adatokat ki kell adnia a BKV-nak.