Strasbourgi bírójelölés: a civilszervezetek nyilvánosságot követelnek

Tizennégy magyar civilszervezet figyelmeztet: örömteli ugyan, hogy a kormány végül nyílt pályázatot hirdetett a strasbourgi magyar bíró megüresedő posztjának betöltésére, ám a kiválasztási eljárás továbbra sem felel meg maradéktalanul az Európa Tanács elvárásainak. Kritikájukról nyílt levélben tájékoztatják Trócsányi László igazságügyi minisztert, és arra kérik a pályázókat: az átláthatóság és a közvélemény tájékoztatása érdekében járuljanak hozzá pályázataik nyilvánossá tételéhez a civilek által működtetett http://emberijogibiro.hu/ honlapon.

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (Bíróság) tagjait az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése választja a tagállamok kormányai által benyújtott háromfős listából. Az Európa tanácsi szabályzatok szerint a jelöltek kiválasztásának átláthatónak, tisztességesnek kell lennie, és nyílt pályázaton kell alapulnia. Ennek ellenére a magyar kormány titokban választotta ki azt a három személyt, akit augusztus 26-án jelölt a 2017. január végéig hivatalban lévő strasbourgi magyar bíró, Sajó András helyére. Számos civil szervezet tiltakozott a jelölés módja ellen, és végül – a benyújtott lista visszavonásából adódó presztízsveszteséget is felvállalva – a magyar kormány 2016. szeptember 13-án úgy döntött, nyílt pályázatot ír ki a Bíróság magyar bírói posztjának betöltésére. A pályázatokat 2016. szeptember 27-ig kell benyújtani. A nyilvános információk alapján azonban úgy látszik, hogy a jelölési eljárás ezúttal sem fog maradéktalanul megfelelni az Európa Tanács elvárásainak. 

Ezért ismét levélben fordultunk Trócsányi László igazságügyi miniszterhez, amelyben – többek között – az alábbi aggályokat vetettük fel.

1) A bírójelöltek kiválasztási eljárásának kiszámíthatónak kell lennie és előre meghatározott, nyilvános szabályokon kell alapulnia. A kormány által nyilvánosságra hozott anyagokból mindössze annyi derül ki, hogy a pályázatokat – meg nem határozott összetételű – szakmai bizottság bírálja el. Ezért azt kérjük, hogy a minisztérium hozza nyilvánosságra a pályázati eljárás részletes szabályait, így pl. azt, hogy

·       kik lesznek a bizottság tagjai;

·       meghallgatja-e a bizottság valamennyi pályázót;

·       készül-e jegyzőkönyv a meghallgatásokról;

·       milyen szempontok szerint vizsgálják a pályázók alkalmasságát;

·       milyen módon dönt a bizottság;

·       van-e indokolási kötelezettsége a kormánynak, ha eltér a bizottság javaslatától.

2) Ésszerű időt kell biztosítani a jelentkezések benyújtására. A kéthetes pályázati határidő nem felel meg ennek a követelménynek. Ezért azt javasoljuk, hogy a minisztérium legalább egy hónappal hosszabbítsa meg a pályázati határidőt.

3) A kiválasztási folyamat átláthatóságának növelése érdekében azt is kérjük, hogy a minisztérium a pályázók hozzájárulása esetén hozza nyilvánosságra a pályázók személyét és a pályázatok tartalmát. Emellett a meghallgatások jegyzőkönyveinek nyilvánosságra hozatalát is kérjük, hiszen a magyarországi bírósági vezetői pályázatok kapcsán tartott meghallgatások jegyzőkönyvei is elérhetőek az Országos Bírósági Hivatal honlapján.

Egyúttal arra kérjük azokat a pályázókat, akik fontosnak tartják a pályázat átláthatóságát, hogy pályázati anyagaikat tegyék nyilvánossá. Ha ugyanis a kormány nem, vagy csak részben tesz eleget a kéréseinknek, akkor csak így biztosítható a jelölési folyamat minél teljesebb körű transzparenciája, és az, hogy a laikus és szakmai nyilvánosság ne csak a benyújtott listán szereplő személyek, hanem a többi pályázó szakmai alkalmasságáról, valamint az eljárás tisztességes voltáról is véleményt alkothasson.

Kérjük, hogy azok a pályázók, akik élni kívánnak ezzel a lehetőséggel, a minisztériumnak megküldött e-mailjüket továbbítsák az info@emberijogibiro.hu címre, ahonnan az önéletrajzukat (a nevükön kívüli személyi adataik – pl. lakcím, elérhetőségek, születési adatok – törlése után) és a motivációs levelüket feltöltjük a http://emberijogibiro.hu/ honlapra, hogy így segítsük a jelölési eljárás átláthatóságát és a közvélemény megfelelő tájékoztatását.

Aláírók:

·       Amnesty International Magyarország

·       Eötvös Károly Közpolitikai Intézet

·       Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF)

·       Európai Roma Jogok Központja Alapítvány (ERRC)

·       Háttér Társaság

·       Igazgyöngy Alapítvány

·       Központ a Mentális Sérültek Jogaiért Alapítvány (MDAC)

·       Magyar Helsinki Bizottság

·       Magyar LMBT Szövetség (8 tagszervezet)

·       Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség (22 tagszervezet)

·       PATENT Egyesület

·       Pénzügyi Ismeretterjesztő és Érdek-képviseleti Egyesület

·       Társaság a Szabadságjogokért

·       Transparency International Magyarország

 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Fokozott ellenőrzés, fokozott jogsértés

Téged is igazoltattak már úgy rendőrök, hogy amikor megkérdezted, hogy mi az igazoltatás oka, csak annyit mondtak, hogy “fokozott ellenőrzés van elrendelve”?

Mit jelent ez? Egyáltalán, mit tehetsz és mit nem az igazoltatás során?

Engedetlenségi gyorstalpaló minisztereknek

„Számomra nem ismeretes a polgári engedetlenség, azt a jog sem ismeri” – jelentette ki Trócsányi László, Magyarország igazságügyi minisztere. Tisztelt Miniszter úr, engedje meg, hogy felvilágosítsam!

Első fokon nyert a szólásszabadság

Tóta W. Árpád 2013 elején részletgazdag publicisztikában kritizálta Zsiga Marcell miskolci alpolgármester vagyonosodását és az őt segítő politikai rendszert. A politikus azt gondolta helyes válaszlépésnek, hogy büntetőeljárást kezdeményez a publicista ellen. Rágalmazással vádolta a szerzőt és felfüggesztett fogházbüntetést kért rá büntetésként.