Kisokos a támogatott döntéshozatalról
Ez egy könnyen érthető kisokos a támogatott döntéshozatalról.
Mindenkinek joga van az információhoz.
Az információ azt jelenti,
hogy valakivel valamit közlünk.
A könnyen érthető kommunikáció használatával
mindenki könnyebben megérti a bonyolult szövegeket.
Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!
Mi az a támogatott döntéshozatal?
A támogatott döntéshozatal azt jelenti, hogy segítenek nekem döntést hozni.Dönteni nehéz. Időnként mindenkinek segítségre van szüksége, hogy jó döntéseket tudjon hozni.A támogató segít jó döntéseket hozni.A támogatott döntéshozatallal én dönthetek az életemről.
Jogom van dönteni?
Az értelmi sérült embereknek isjoguk van dönteni a saját életükről. Mégis sokszor korlátozzák az értelmi sérült emberek döntési jogait.A döntési jog korlátozása azt jelenti,hogy nem dönthetek az életemről.Másvalaki dönt helyettem.Ezt gondnokságnak hívjuk.A gondnokságról ide kattintva olvashatsz többet.
Mi a különbség a gondnokság és a támogatott döntéshozatal között?
Teljesen korlátozó gondnokság eseténa gondnok minden ügyben helyettem dönt.Részlegesen korlátozó gondnokság eseténcsak a gondnok engedélyével dönthetek.Támogatott döntéshozatal eseténén döntök az életemről. A támogató segít a döntésben, de a döntést én hozom meg.Nekem kell foglalkozni az ügyeimmel.
Miért jó a támogatott döntéshozatal?
A felnőtt emberek eldönthetik, hogy mi a jó nekik. A felnőtt emberek maguk döntenek az életükről.A felnőtt emberek úgy döntenek, ahogy az jó nekik. Másvalaki döntése nem biztos,hogy jó neked.
Mikor kérjek támogatót?
Támogatót tudok kérni, ha nagykorú vagyok.A nagykorú azt jelenti,hogy elmúltam 18 éves.Támogatót tudok kérni,ha enyhe fogyatékossággal élek.Támogatót tudok kérni például, ha enyhe értelmi fogyatékosságom van.
Miért csak enyhe fogyatékossággal élő ember kérhet támogatót?
A mostani jogszabályok csak arra adnak lehetőséget,hogy enyhe fogyatékossággal élő ember kérjen támogatót.Ez baj.Minden fogyatékossággal élő embernek tudnia kellene kérni támogatót.Minden fogyatékossággal élő embernek joga van támogatást kapni.
Mi lesz, ha súlyos fogyatékosnak tartanak?
Gondnoksági pert indíthatnak ellenem, ha a gyámhatóság úgy látja,hogy enyhe fogyatékosságnál súlyosabb fogyatékosságom van.
Mi az a gyámhatóság?
A gyámhatóság egy állami hivatal.A gyámhatóság foglalkozik a gyerekek,idősek vagy értelmi sérült emberek ügyeivel. A gyámhatóság a járási kormányhivatalban van.Ide kattintva találom meg,hogy hol található a hozzám legközelebbi járási kormányhivatal.
Miért baj, ha gondnoksági pert indítanak ellenem?
A gondnoksági per megindítását én nem tudom megállítani.A per végén a bíróság dönt a gondnokság alá helyezésemről.Ha a bíró úgy dönt, hogy gondnokság alá helyez,akkor gondnokom lesz és nem támogatóm.A gondnokom nélkül nem fogok tudni önállóan dönteni.
Ha támogatóm van, ki hozza a döntéseket?
Ha támogatóm van,akkor én hozom a döntést. A támogatóm tanácsot ad és segítséget nyújt a döntéshez.
Ha támogatóm van, ki felelős a döntéseimért?
Én tartozom felelősséggel a döntéseimért. A támogatóm nem felelős a döntéseimért.
Mit csinál a támogató?
A támogató tanácsot ad nekem.Tanácsot ad az ügyeim intézésében.A támogatóm ott lehet, amikor szerződést írok alá.A támogatóm ott lehet,amikor kell az aláírásom egy egészségügyi kezeléshez.A támogatóm segít dönteni,de nem dönt helyettem. A támogatóm segítségével én döntök.
Milyen döntésekben segít a támogató?
Támogató segítségét kérhetem azokban a döntésekben,amikben nem vagyok annyira jó. Támogató segítségét kérhetem példáulpénzügyi vagy egészségügyi kérdésekben.Támogató segítségét kérhetem azokban a döntésekben,amikben jó, ha segít egy másik ember,akiben megbízom.Az is lehet, hogy általánosan minden kérdésben kérek segítséget.Minden döntésben segít a támogatóm,ha azt akarom.A támogató például segít abban: ● hogy mit csináljak a pénzemmel? ● hogy elfogadjam a munkaszerződést, amit ajánlanak nekem? ● hogy elfogadjam a lakásszerződést, amit ajánlanak nekem? ● hogy elfogadjam az egészségügyi kezelést? ● hogy megházasodjak? ● hogy legyen gyerekem?
Ki legyen a támogatóm?
A jó támogató olyan ember, ● akiben megbízom, ● akit megkérdezhetek, ha kérdésem van, ● aki meghallgatja, hogy mire van szükségem, ● aki tiszteletben tartja a döntéseimet, ● aki akkor is segít, ha nem ért velem egyet, ● aki nem aláz meg, ● elkísér és segít, ha fontos ügyet kell intéznem.
Hol kérhetek támogatót?
A gyámhatóság jelöli ki a támogatót a kérésem alapján.
Hogyan kérjek támogatót?
Nekem kell elmennem a gyámhatóságra és kérnem kell támogatót.Levelet is írhatok a gyámhatóságnak. A gyámhatóság címére kell feladnom a levelet a postán.
Kit jelölnek ki támogatómnak?
Én mondom meg a gyámhatóságnak,hogy ki legyen a támogatóm. Támogatomnak választhatom például:a házastársam, a családtagom vagy egy jó barátot.Kérdezd meg azt,akit támogatónak szeretnél,hogy lesz-e a támogatód!A támogatónak el kell vállalnia a támogatói tisztséget.
Ha nincs olyan közeli ember aki a támogatom lehetne, akkor mit tehetek?
Ha nincs olyan közeli ember, aki vállalná a támogató tisztséget,akkor kaphatok hivatásos támogatót is.
El kell fogadnom a hivatásos támogatót?
Nem.Támogatóm csak az az ember lehet, akit én akarok.
Jobb a hivatásos támogató a nem hivatásos támogatónál?
Nem. Az a legjobb nekem,ha egy olyan ember lesz a támogatóm,akiben megbízom.Egy hozzám közel álló ember.Hozzám közel álló ember például:a házastársam,a családtagom vagy egy jó barátom.A hivatásos támogatóknak gyakran túl sok a munkájuk.A hivatásos támogatók gyakran hivatásos gondnokok is.A hivatásos gondnokok sok ember helyett döntenek.Ez sok munka.A hivatásos támogató lehet,hogy nem tud eléggé figyelni rám.
Hány támogatóm lehet?
Támogatóm egy vagy két ember lehet.
Meddig lesz támogatóm?
A támogatás határozatlan időre szól.A határozatlan idő azt jelenti, hogy nincs egy időpont, amikor vége van a támogatásnak.A gyámhatóság 5 évente felülvizsgálja, hogy kell még nekem támogató.Én is kérhetem a támogatás végét,ha már nem akarok támogatót.
Akkor is kaphatok támogatót, ha nem akarom?
Nem.Csak akkor lesz támogatóm, ha én azt akarom.A támogatót nekem kell kérni a gyámhatóságnál.Gondnokom akkor is lehet,ha nem akarom.Támogatóm viszont csak akkor lehet, ha akarom.
Gondnokság alatt állok. Lehet támogatóm?
Igen.Ha részleges gondnokság alatt állok,bizonyos döntésekben a gondnokommal döntök. Azokban a döntésekben,amikben nem vagyok gondnokság alatt,kérhetek támogatót.Ha a gondnok például csak a pénzkezelésbe szólhat bele,de az egészségügyi kérdésekbe nem, akkor az egészségügyi kérdésekben kérhetek támogatót.
Lapozható füzetük a támogatott döntéshozatalról itt érhető el.