Választási monitoring programba kezdünk a 2018-as parlamenti választások kapcsán

Civil jogérvényesítő tevékenységbe, választási monitoring programba kezd a 2018-as parlamenti választások kapcsán. Sajtótájékoztatójukon bemutatták, hogy mivel segítik a polgárok, az újságírók és a jelöltek és pártok munkáját a választásokig tartó időszakban. Kerekasztal-beszélgetésünkön az ellenzéki pártok mindannyian kétségüknek adtak hangot: a 2018-as országgyűlési választások vajon szabadok és tisztességesek lesznek-e.

Választási monitoring programunk nem csak a választások napján, hanem az azt megelőző időszakban is érdemi tevékenységet végzünk. Ennek része egy forródrót üzemeltetése (0630 722 3356), amelyen a hét minden napján 8 és 20 óra között jogi segítséget, magyarázatot kérhetnek az újságírók a nyilvánosság hatékonyabb tájékoztatáshoz, továbbá jelöltek és jelölő szervezetek kérhetnek jogi tanácsot, bizonyos esetekben akár jogi képviseletet is a választási eljárás bármelyik szakaszában. Ezek mellett klasszikus monitorozással is foglalkozunk: módszeresen nyomon követjük a választási kérdésekben döntő állami szervek tevékenységét és előre meghatározott szempontok szerint elemezzük a döntéseiket. Honlapunkon (valasztasz.hu) pedig közérthető formában tájékoztatja a választópolgárokat jogi kérdésekben, eszközöket kínál a közéleti aktivizmushoz a választási eljárás során, és jogi tanácsot kínál a választópolgárok számára is.

Kerekasztal-beszélgetésünkönn részt vett a Demokratikus Koalíció, az Együtt, a Jobbik, a Kétfarkú Kutyapárt, a Liberálisok az LMP, a Momentum, az MSZP és a Párbeszéd. A pártok képviselői nagyon fontosnak tartották, hogy az országgyűlési választáson a lehető legtöbb szavazatszámláló bizottságban legyen ellenzéki tag. A tagság a bizottságokban “nem párt ügy, hanem az egész ellenzék ügye” az egyik megjelent szerint.

A választási csalásoktól nem csak a bizottságokban, hanem már az ajánlások összegyűjtésekor is tartanak, ezzel kapcsolatban megismételték a Közös Ország Mozgalom nyilatkozatában már elfogadott javaslatukat, amely szerint egy ember egy ajánlóívet írhasson alá a jövőben. A felvetés egyébként nem új, már a 2014-es választásokról készült jelentésünkben is ezt javasoltuk. Nagyon problémásnak nevezték emellett azt is, hogy a határon túli szavazatok tisztasága szinte ellenőrizhetetlen: a szavazókat tartalmazó névjegyzék jó eséllyel annyira elavult, hogy sok esetben elhunytak is szerepelnek benne, a levélszavazatok beérkezésekor és megszámlálásakor pedig fizikailag lehetetlen végig jelen lenni megfelelő számú ellenzéki aktivistának. Minden állítólagos csalással kapcsolatban kiemelték annak fontosságát, hogy ha bárki visszaélést tapasztal, készítsen erről videót vagy képet, mert annak hiányában a bizonyításuk szinte lehetetlenné válik az eljárás alatt.

A demokrácia nem egy nap. Nem csak a szavazás napján, hanem bármikor tehetünk érte. Szerintünk csak akkor beszélhetünk szabad választásról, ha a megfelelő információk birtokában hozzuk meg a döntésünket. Mi az állampolgároknak, újságíróknak, és a politikusoknak és is megadjuk ehhez a megfelelő eszközöket a valasztasz.hu oldalon és a forródrótunkon.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Négy év alatt sem vették figyelembe az EBESZ ajánlásait a választásokkal kapcsolatban

Az áprilisi választások előtt értékeltük, mennyire valósultak-e meg az EBESZ (Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet) 2014-es választási megfigyelési missziójának jelentésében megfogalmazott ajánlások. A magyar Kormány és Országgyűlés nem törekszik rá, hogy a választások demokratikusabbak legyenek. Ezt jól mutatja, hogy az EBESZ összesen 36 ajánlásából  egyetlen egyet sem hajtottak teljesen végre. Négy ajánlást részben teljesítettek, huszonhéttel kapcsolatban semmi sem történt, öt esetében pedig teljesen szembementek az EBESZ ajánlásával.

A megtévesztés melegágya – új népszavazási szabályozás készül

A Kormány a népszavazási eljárás módosítását kezdeményezte, javaslata már csak a zárószavazásra vár. Az új népszavazási eljárás látszólag megkönnyíti az országos népszavazások kezdeményezését. A TASZ álláspontja szerint azonban ezután semmivel sem lesz könnyebb a népszavazást kezdeményezők dolga – sőt. A várhatóan ezen a héten megszavazott új népszavazási eljárásrendről szóló blogsorozatunk első részében elmondjuk, az új szabályozás ezúttal hogyan ásná alá a népszavazás kezdeményezéséhez való jogot.

A polgármester érzéketlen a jogsérelemre

Kormánypárt országgyűlési képviselőjelöltjének fővédnökségével szervezni farsangi karnevált a gyerekeknek, kormánypárti önkormányzat által fenntartott óvoda vezetőjeként a részvétel mellett dönteni és ezzel kötelezni az óvodapedagógusokat a részvételre, a szülőket pedig olyan választás elé állítani, hogy vagy elkísérik gyerekeiket a rendezvényre, vagy a gyerekük sem mehet oda, ahová a társai igen – mindez igen látványos példája az egyre inkább eluralkodó ideológiai elkötelezettségnek, politikai szervilizmusnak és soft kényszernek. Az eset történetesen Miskolcon esett meg. A TASZ mind a lelkiismereti szabadság, mind a köznevelés pártpolitikai semlegességének sérelmét észrevételezte: közérdekű bejelentést tettünk az önkormányzatnál. A kormánypárti polgármester válasza sajnos inkább megerősíti a fenti véleményünket.