Vélemény az Új Polgári Törvénykönyv tervezetének egyes rendelkezéseiről

A TASZ véleményezte a Kormány által felállított Polgári Jogi Kodifikációs Főbizottságnak az Új Polgári Törvénykönyvre tett javaslatának a személyiségi jogokra vonatkozó Második Könyv Harmadik Részének (2:42 – 2:55. §§) egyes rendelkezéseit.

A vélemény főbb megállapításai a következők:

  • Az általános személyiségi jogvédelmi klauzula jelentős előrelépés a személyiségi jogok alkotmányos jelentőségének magánjogi védelme terén.
  • Felemás megoldást vezetne be a Tervezet a nyilvános kritizálhatóság határai tekintetében. Egyfelől helyes végre törvényben kimondani azt, hogy a közszereplőknek több kritikát kell eltűrniük. Másfelől viszont a Tervezet továbbra sem rendezné a közhatalmat gyakorlók személyiségi jogainak védelmével kapcsolatos, évek óta fennálló visszás gyakorlatot. A TASZ azt javasolja, hogy a jogalkotó tegyen különbséget a közhatalmat gyakorló, a közszereplő és a közfeladatot ellátó személyek között abban a tekintetben, hogy személyiségi jogaik védelme érdekében milyen esetekben léphetnek fel.
  • A sérelemdíj bevezetése a nem vagyoni jellegű személyiségi jogi sérelmek orvoslására indokolt. Ugyanakkor ennek a lépésnek együtt kell járnia az egyes személyiségi jogi sérelmek büntetőjogi üldözésének korlátozásával - a rágalmazás és a becsületsértés tényállásait a Btk-ból el kell hagyni.
  • Az ügyész felhatalmazása közérdekű kereset indítására személyiségi jogi sérelmek esetén ellentmond az általános ügyészi perindítás tilalmának, és ellenőrizetlen jogot biztosít az ügyésznek. Ezért ezt a felhatalmazást a TASZ szerint nem szabad megadni az ügyésznek.

A teljes véleményt elolvashatja itt.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Nyílt levél a képviselőknek: Lesz szabad karácsonya az otthonápoló családoknak?

Tisztelt Képviselő!

Alulírott érintett szülők és szervezeteink azt kérjük Öntől, hogy az idei karácsonyi pénzosztáskor gondoljon ránk, a fogyatékossággal élőkre, az egészségügyi állapotuk miatt segítségre szorulókra, az otthonápoló családtagokra, és szociális szakemberekre. Kérjük, hogy az idei évben fel nem használt költségvetési forrásból a házi segítségnyújtást és a támogató szolgálatokat bővítsék ki, illetve a rendszerben dolgozó, áldozatos munkát végző szakemberek bérrendezését tekintsék elsődleges feladatuknak!

Ahogy azt alább láthatja, ezen szolgáltatások bővítése hozzávetőlegesen 60-70 milliárd forint forrást igényel, miközben csak tavaly karácsony előestéjén ennél több pénzt osztott ki a kormány egyéb célokra.

Kérjük Öntől azt is, hogy lehetősége szerint közvetítse kérésünket az ország politikai vezetése felé, például szólaljon fel a parlamentben a karácsony előtti ülések valamelyikén.

Nem bűncselekmény, ha korrupt állatnak nevezed a polgármesteredet

Kiskartali István egy augusztusi hajnalban írt meglehetősen erős bírálatot a faluja polgármesteréről a saját Facebook oldalára. A polgármester ezért feljelentette őt a rendőrségen, ahol meg is indították a nyomozást becsületsértés ügyében. Közbelépésünknek köszönhetően a jászberényi ügyészség megszüntette a büntetőeljárást. Megerősítették, hogy amit ügyfelünk tett, az nem bűncselekmény, hanem a szólásszabadság gyakorlása.

Az ombudsman költségvetése és az állami alapjogvédelem szintje

Az állam alapvető jogok tiszteletben tartására és védelmére vonatkozó kötelezettsége nem merül ki abban, hogy tartózkodik az alapjogok megsértésétől. E kötelezettsége teljesítése körében olyan intézményrendszert is működtetnie kell, amely hatékonyan képes fellépni az alapvető jogok megsértésével szemben. Az ombudsman intézmény Magyarországon két évtizede az egyedi ügyekben elkövetett alapjogsértésekkel szembeni állami fellépés kiemelt intézménye. Ha működésében nehézségek adódnak, azok az állam alapjogvédelmi kötelezettségének a nem kellő teljesítését jelenthetik. Márpedig az alapjogvédelem elért védelmi szintjéből költségvetési okokból nem lenne szabad engedni.