Velencei Bizottság: Elfogadhatatlan ebben a formában a civiltörvény

A Velencei Bizottság nyilvánosságra került előzetes véleménye alapján kijelenthető, hogy ha a Kormány eleget akar tenni a Bizottság véleményében foglaltaknak, akkor nem lehet a törvényt még a tavaszi ülésszakban elfogadni: a vélemény számos ponton aránytalan jogkorlátozásra hívja fel a figyelmet és elengedhetetlennek tartja a széles körű, valódi konzultációt. A törvényjavaslatról ezen az oldalon tudhat meg többet.

A Velencei Bizottság 2017. június 2-án nyilvánosságra hozott véleményében megállapítja, hogy a civil szervezetek átláthatósága demokratikus közérdek. Mi magunk is így foglaltunk állást, még 2015-ben született elemzésünkben, és ennek megfelelően évről évre közérthető formában is nyilvánosságra hozzuk pénzügyi beszámolónkat. Az előzetes véleményben a Bizottság által kiemelt észrevételek alapján kétséges, hogy a transzparencia biztosításának szándéka őszinte volna. E kétséget erősítik például a törvényjavaslat szerinti kivételek. “Egy törvénytől, amely a közéletben nagyobb átláthatóság biztosítását, a terrorizmus finanszírozása és a pénzmosás megelőzését tűzi ki célul, az lenne elvárható, hogy a közéletben működő minden szervezetre vonatkozzon (....).” A törvényjavaslat alóli kivételeket azonban semmi nem igazolja.

Az előzetes vélemény rámutat, hogy a törvénytervezet diszkriminatívnak tűnik, nem volt róla előzetes egyeztetés, rengeteg benne a tisztázatlan részlet, és túl szigorúak a kötelezettségek elmulasztása esetére kilátásba helyezett szankciók. A “külföldről támogatott szervezet” megjelölés semlegesnek tűnhet, de a Bizottság szerint, az érintett szervezetek elleni erős politikai kijelentések fényében, a jelenlegi magyarországi körülmények között ez a megjelölés káros hatással lehet a szervezetek legitim tevékenységére.

A Velencei Bizottság értelemszerűen a kérdéses törvényjavaslatot, és nem a magyar jogrendszer egészét vizsgálta. Tekintettel arra, hogy az előzetes vélemény által legitim célként elfogadott átláthatóságot a civil szervezetek tekintetében már számos, más törvényben előírt beszámolási és közzétételi kötelezettség biztosítja, továbbra is úgy gondoljuk, hogy a törvény felesleges és káros.

***

A TASZ átláthatóságát nem az szolgálja, hogy “külföldről támogatott szervezetként” jelölik meg, hanem hogy évekre visszamenőleg közzéteszi részletes gazdálkodási adatait.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Fokozott ellenőrzés, fokozott jogsértés

Téged is igazoltattak már úgy rendőrök, hogy amikor megkérdezted, hogy mi az igazoltatás oka, csak annyit mondtak, hogy “fokozott ellenőrzés van elrendelve”?

Mit jelent ez? Egyáltalán, mit tehetsz és mit nem az igazoltatás során?

Engedetlenségi gyorstalpaló minisztereknek

„Számomra nem ismeretes a polgári engedetlenség, azt a jog sem ismeri” – jelentette ki Trócsányi László, Magyarország igazságügyi minisztere. Tisztelt Miniszter úr, engedje meg, hogy felvilágosítsam!

Első fokon nyert a szólásszabadság

Tóta W. Árpád 2013 elején részletgazdag publicisztikában kritizálta Zsiga Marcell miskolci alpolgármester vagyonosodását és az őt segítő politikai rendszert. A politikus azt gondolta helyes válaszlépésnek, hogy büntetőeljárást kezdeményez a publicista ellen. Rágalmazással vádolta a szerzőt és felfüggesztett fogházbüntetést kért rá büntetésként.