Velencei Bizottság: Elfogadhatatlan ebben a formában a civiltörvény

A Velencei Bizottság nyilvánosságra került előzetes véleménye alapján kijelenthető, hogy ha a Kormány eleget akar tenni a Bizottság véleményében foglaltaknak, akkor nem lehet a törvényt még a tavaszi ülésszakban elfogadni: a vélemény számos ponton aránytalan jogkorlátozásra hívja fel a figyelmet és elengedhetetlennek tartja a széles körű, valódi konzultációt. A törvényjavaslatról ezen az oldalon tudhat meg többet.

A Velencei Bizottság 2017. június 2-án nyilvánosságra hozott véleményében megállapítja, hogy a civil szervezetek átláthatósága demokratikus közérdek. Mi magunk is így foglaltunk állást, még 2015-ben született elemzésünkben, és ennek megfelelően évről évre közérthető formában is nyilvánosságra hozzuk pénzügyi beszámolónkat. Az előzetes véleményben a Bizottság által kiemelt észrevételek alapján kétséges, hogy a transzparencia biztosításának szándéka őszinte volna. E kétséget erősítik például a törvényjavaslat szerinti kivételek. “Egy törvénytől, amely a közéletben nagyobb átláthatóság biztosítását, a terrorizmus finanszírozása és a pénzmosás megelőzését tűzi ki célul, az lenne elvárható, hogy a közéletben működő minden szervezetre vonatkozzon (....).” A törvényjavaslat alóli kivételeket azonban semmi nem igazolja.

Az előzetes vélemény rámutat, hogy a törvénytervezet diszkriminatívnak tűnik, nem volt róla előzetes egyeztetés, rengeteg benne a tisztázatlan részlet, és túl szigorúak a kötelezettségek elmulasztása esetére kilátásba helyezett szankciók. A “külföldről támogatott szervezet” megjelölés semlegesnek tűnhet, de a Bizottság szerint, az érintett szervezetek elleni erős politikai kijelentések fényében, a jelenlegi magyarországi körülmények között ez a megjelölés káros hatással lehet a szervezetek legitim tevékenységére.

A Velencei Bizottság értelemszerűen a kérdéses törvényjavaslatot, és nem a magyar jogrendszer egészét vizsgálta. Tekintettel arra, hogy az előzetes vélemény által legitim célként elfogadott átláthatóságot a civil szervezetek tekintetében már számos, más törvényben előírt beszámolási és közzétételi kötelezettség biztosítja, továbbra is úgy gondoljuk, hogy a törvény felesleges és káros.

***

A TASZ átláthatóságát nem az szolgálja, hogy “külföldről támogatott szervezetként” jelölik meg, hanem hogy évekre visszamenőleg közzéteszi részletes gazdálkodási adatait.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

TASZ-vélemény a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló T/10831. törvényjavaslatról

Újabb törvényjavaslatot nyújtottak be a Parlamentbe az állami tulajdonú gazdasági társaságok működésének átláthatóságának növelése érdekében. A javaslat bevezetne örömteli intézkedéseket, azonban több, célszerűtlennek tűnő megoldást is tartalmaz. Olvassa el a TASZ álláspontját!

Véleményeztük a humángenetikai adatok védeleméről szóló törvényjavaslatot

Az Országgyűlés ezen a héten tárgyalja a humángenetikai adatok védelméről, valamint a humángenetikai vizsgálatok és kutatások szabályairól szóló T/5312. számú törvényjavaslatot, amelynek kapcsán elkészítettük álláspontunkat.

Győzött a véleménynyilvánítás szabadsága az Auchannal szemben!

A Fővárosi Ítélőtábla 2006. szeptember 14-i, jogerős ítéletével megváltoztatta az elsőfokú bírósági döntést, és Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke javára ítélt az Auchan Magyarország Kft. Által a környezetvédő ellen a cég jó hírnevének megsértése miatt indított perben. A mai tárgyaláson Lukács Andrást az EMLA Egyesület és a TASZ jogsegélyszolgálata képviselte.