A kerekesszékesek jogainak védelméért az ombudsmanhoz fordulunk

Jogsegélyszolgálatunknál sokan jelezték, hogy a betegszállítók csakis a hagyományos, összecsukható kerekesszéket hajlandók a beteggel együtt a célállomásra juttatni – aki elektromos széket használ, e nélkül viszik el az egészségügyi intézményekbe. Itt aztán, közlekedési segédeszköz híján, mozgásképtelenül kénytelenek várakozni sokszor hosszú órákig. Szerintünk ez a gyakorlat alapjogsértő, így az ombudsmanhoz fordulunk.

Az alapvető jogok biztosához fordulunk, miután jogsegélyszolgálatunkon többen is jelezték: a betegszállítók nem viszik el az elektromos kerekesszéket a beteggel együtt, csak az összecsukható, kézzel hajtható eszközök szállítását vállalják.

Ennek az az eredménye, hogy az elektromos kerekesszék használatára kényszerülők képtelenek az önálló helyváltozatásra a célállomáson – jellemzően egészségügyi intézményekben, kivizsgálásra várva. Nem tudnak eljutni mosdóba vagy büfébe: kiszolgáltatottan kénytelenek várni arra, hogy az egészségügyi intézmény személyzete a kivizsgálásokra szállítsa őket.

Alapjogsértő, de megfelel a jogszabálynak

A betegszállítóknak ez a gyakorlata véleményünk szerint alapjogot sért, de pillanatnyilag nem sérti a vonatkozó jogszabályt: az erről szóló miniszteri rendelet szerint csak a könnyűszerkezetű, összecsukható kerekesszéket kötelesek elszállítani a betegszállítók.

Álláspontunk szerint ez nemzetközi egyezménybe ütközik és több alapvető jogot is megsért:

  • A Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény értelmében Magyarországnak másokkal azonos alapon kellene biztosítania a fogyatékossággal élő személyek számára a közlekedéshez való hozzáférést. Az Egyezmény szerint az is Magyarország feladata, hogy tegye lehetővé a fogyatékossággal élő személyek személyes mobilitását az általuk meghatározott időben és módon, elérhető áron.
  • Sérül az emberi méltóság, amely mindenkit egyaránt megillető, korlátozhatatlan alapjog, a betegjogok alapja. A magyar állam mulaszt akkor, amikor nem teremt egyenlő helyzetet a kerekesszékesek között, így egyeseket kiszolgáltatottabbá, megalázottabbá tesz másoknál.
  • Sérül a szabad mozgáshoz való jog is: ez a jog nemcsak hogy mindenkit egyenlően megillet, aki törvényesen tartózkodik az országban, hanem az Alkotmánybíróság egy korábbi határozata értelmében a magyar államnak kifejezett intézkedésekkel tennie kell azért, hogy ez a jog valóban mindenkit egyenlőként illessen meg. Jelen esetben ez nem valósul meg.
  • Végezetül sérül a hátrányos megkülönböztetés tilalmának követelménye is. A jogszabály ugyanis úgy válogat a kerekesszékesek között, hogy ezt semmilyen jogi érv nem indokolja – a kerekesszéket használók jogi megítélése teljesen azonos kellene, hogy legyen, függetlenül attól, hogy egyébként milyen típusú eszközt használnak.

Gyakorlati ellenérvek

Az elektromos kerekesszékek szállításával szembeni ellenérvek gyakorlatiak: a betegszállítók úgy érvelnek, hogy egy összecsukható, könnyűszerkezetes szék szállítása nagyságrendekkel kisebb feladatot ró rájuk, mint egy nagydarab, 60-70 kilós szék mozgatása. Csakhogy egy alapvető jog korlátozása – mint amilyen például a szabad mozgáshoz való jog – csak akkor lehetséges, hogyha egy másik alapjog érvényesítése érdekében ez szükséges. Nem lehet tehát praktikus okok miatt, például azért korlátozni, mert a betegszállítóknak nehézkes az elektromos székek szállítása, ez ugyanis nem alapjog.

Erre kérjük az ombudsmant

Azt indítványoztuk ezért az alapvető jogok biztosánál, hogy indítson eljárást, amelyben kivizsgálja, hogy szerinte is megvalósul-e a fent kifejtett alapjogsértés. Azt is kértük, hogy kezdeményezze a jogszabály módosítását, annak érdekében, hogy egységesen valamennyi kerekesszékre vonatkozzon a betegszállítók szállítási kötelezettsége.

Az eljárás eredményeként remélhetőleg hamarosan valamennyi kerekesszékes egyenlő feltételekkel juthat el az egészségügyi intézményekbe.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az ombudsman szerint sem kötelező a várandósgondozás

Tavasszal már írtunk róla, hogy 2017 végén az alapvető jogok biztosához fordultunk, mert nem tartottuk egyértelműnek, hogy kötelezők-e a terhesség alatti vizsgálatok – például az ultrahang és a vérvétel – vagy sem. Szerintünk a jogi szabályozás nem egyértelmű a kérdésben, ez pedig a várandós nő önrendelkezési jogának sérelmével jár. Az ombudsman pár napja kiadott jelentése minket igazolt.

Mit csinált az ÁNTSZ 2014-2016 között a kórházi fertőzésekkel?

Míg 2015-ben az állami egészségügyi szolgáltatók összesen kevesebb mint 1 millió forint büntetést kaptak, addig az autósok közlekedési bírságra összesen 18 milliárd forintot fizettek. Mennyiszer ellenőriz az ÁNTSZ és mik a szankciók? Összefoglaljuk az egészségügyi intézmények ellenőrzésére vonatkozó adatokat, melyeket az ÁNTSZ-től kaptunk.

Ügyfelet keres a TASZ Önrendelkezési Programja

A TASZ Önrendelkezési Programjának munkáját úgy is segítheted, hogy a meddőségi kezelésekkel és spermabankokkal összefüggő stratégiai ügyünkben a TASZ ügyfelévé válsz. Így magad is részt vehetsz az alapvető jogok kikényszerítésében.