Közmunka-megvonás iskolakerülésért

Az alapjogi biztoshoz fordult a TASZ, hogy kezdeményezze a 2013. április 18-án kihirdetett közfoglalkoztatásról szóló törvénymódosítás Alaptörvénnyel való összhangjának vizsgálatát az Alkotmánybíróság előtt.

A törvénymódosítás szerint az álláskeresőt három hónapra ki kell zárni a közfoglalkoztatásból, ha tanköteles gyermekének mulasztása miatt vele szemben szabálysértési eljárás van folyamatban, vagy e szabálysértés miatt három hónapon belül jogerősen elmarasztalták, avagy önkormányzati rendeletben előírt, a lakókörnyezet (kert, udvar, jogszabályban meghatározott, az ingatlanhoz kapcsolódó közterület) tisztán tartására vonatkozó kötelezettségét nem teljesíti. 

Az iskolai hiányzás és lemorzsolódás visszaszorításának szakmai eszköztárát ismét mellőző, a belügyminiszter által jegyzett törvénymódosítás az Alaptörvény számos rendelkezésébe ütközik. A rendelkezések sértik a jogállamiság elvéből következő jogbiztonság követelményét, ellentétesek a tisztességes eljáráshoz, az ártatlanság vélelméhez, a védekezéshez és a jogorvoslathoz való jogokkal, illetve sértik az emberi méltóságot. A TASZ álláspontja szerint a szabálysértési eljárás elindítása önmagában semmiképpen nem lehet alapja a közfoglalkoztatásból való kizárásnak, mivel a tételes jogi rendelkezéseken felül az évszázados európai jogfejlődés legfontosabb alapelveit sérti azáltal, hogy a szabálysértési felelősség jogerős megállapítását megelőzően kapcsol szankciókat az illető gyermekének iskolai mulasztásához. 

A „tiszta udvar, rendes ház” parancsolatának be nem tartása esetére beiktatott újabb szankció pedig egyfelől sérti az emberi méltóságot, hiszen azokat is megbélyegzi és megfosztja még az egyébként diszkriminatív módon megállapított közfoglalkoztatási minimálbértől is, akik eleve méltatlan anyagi helyzetükből kifolyólag nem képesek lakókörnyezetük rendbentartására. A rendelkezés továbbá az önkényes és homályos jogszabályi feltételek miatt sérti a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelményét, és a jogszabály alkalmazása során visszaélésekhez, diszkriminációhoz vezethet. Az új szabály hatályba lépése esetén attól, aki a helyi önkormányzat rendelete alapján a helyi hatóság ízlésmércéje szerint nem tartja kellően tisztán udvarát, nemcsak a szociális rászorultságtól függő ellátások (az aktív korúak ellátása valamint a lakásfenntartási támogatás) lesznek megvonhatók, hanem a közmunka lehetősége is. Ez pedig a mélyszegénységben, mindenféle munkalehetőség híján élők végleges ellehetetlenítéséhez vezethet.


A TASZ a parlamenti vita idején véleményezte a törvényjavaslatot, és azt megküldte az országgyűlési képviselőknek . 
A részletes véleményt itt olvashatja.
A TASZ ombudsmani beadványát pedig itt éri el. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

A civilellenes törvény elbukott

Az Európai Unió Bírósága mai ítéletében kimondta, amit a hazai civil szféra is évek óta hangoztat: a civilellenes törvény megbélyegzi a civileket, káros a civil szférára és ellentétes az uniós joggal. Az ítélet megállapítja, hogy a törvény korlátozza a tőke szabad mozgását, az egyesülés szabadságát, a magánélethez és a személyes adatok védelméhez való jogot, és alkalmas arra, hogy aláássa a civil szervezetek iránti bizalmat.

Nem hagyjuk abba a szegényeket vegzáló rendeletek megtámadását!

2017 nyarán 55 olyan önkormányzati szociális rendeletet támadtunk meg, melyben a legszegényebb lakosokat kötelezik lakásaik takarítására, a tűzifa gúlába állítására, ha szociális segélyt akarnak kapni. A négy megye kormányhivatalai fele részt igazat adtak nekünk, ezúttal a megmaradt, jogsértő rendeleteket támadtuk meg az ombudsman előtt.

Miért kell a kormánynak extra felhatalmazás a terrorveszélyre hivatkozva?

A kormányzat egy felhatalmazási törvénnyel lehetővé tenné, hogy a „terrorveszély-helyzetre” való önkényes hivatkozással különleges jogrendet vezessen be. A TASZ szerint ilyen szabályok megalkotására csak nagyon alapos ténybeli indokok alapján és további szigorú feltételek mellett van alkotmányos lehetőség, amelyek jelenleg nem állnak fenn.