Nem kérünk az internetadóból!

Kevesebb mint egy hét alatt a magyar közélet egyik központi kérdésévé vált a használat alapján fizetendő internetadó terve. A TASZ fontosnak tartja kinyilvánítani, hogy az internethasználat megadóztatása a szabadságjogokat hogyan érinti.

A jelenlegi tervek szerint az új adó a magánszemélyek előfizetései esetében legfeljebb 700 forint, a gazdálkodó szervezetek előfizetései tekintetében pedig legfeljebb 5000 forint adóterhet jelentene. Amennyiben a szolgáltatók az őket terhelő adót áremeléssel kompenzálják, a szolgáltatás megemelt díját az általános forgalmi adó összege is növelni fogja.

A TASZ szerint ez a közteher a polgárok információhoz jutását, szólásszabadságát és magánszféráját egyaránt sérti, esélyegyenlőségüket pedig aláássa.

Az internet ma a legfontosabb kommunikációs eszköz a legtöbbünk számára. Jelentős részben ezen keresztül tartunk kapcsolatot munkatársainkkal, hivatalokkal és barátainkkal is. Mindazok, akik – technikai vagy egzisztenciális okból – nem férnek hozzá az internethez, jelentős hátrányt szenvednek mind a magánviszonyaikban, mind a közéletben. Az információhiány kiszolgáltatottá teszi őket és megakadályozza abban, hogy a szűkebb vagy tágabb közösség őket érintő életében részt vegyenek, és képtelenné teszi őket arra, hogy az őket érintő intézkedések felett bármilyen kontrollt gyakoroljanak.  Magyarországon elképesztő méreteket ölt az elszegényedés. Ez ellen az internet eszközeivel is fel kell lépni: a leszakadó társadalmi csoportok integrációjának egyik fontos eszköze, a megfelelő oktatáshoz illetve a távmunkához is elengedhetetlen az internethasználat.

Éppen ezért az internethez való hozzáférés egzisztenciális akadályait csökkenteni kell.

Az internetadó rossz hatással lenne a polgárok közéleti aktivitására, az információhoz jutás, az információ terjesztése és a közéleti kérdések megvitatása is csorbát szenvedne, de legalább ennyire fontos, hogy az új adó a polgárok magánéletét is háborgatná. A magáncélú kapcsolattartás és szórakozás gátját jelenti egy ilyen teher bevezetése.  Az internet használatától eltántorító adónemmel az állam ezekbe a viszonyokba is illetéktelenül beavatkozik.

A TASZ szerint az internetadó tervét vissza kell vonni, amíg ez nem történik meg, kérjük mindazokat, akik számára a szabadság és az egyenlőség fenti értékei fontosak, hogy tiltakozzanak a bevezetése ellen.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Hetedik- elemzésünk az Alaptörvény legújabb módosításáról

Hetedszer módosították a hétéves Alaptörvényt. Az Alaptörvény módosításához elvileg széleskörű politikai konszenzusra volna szükség, hiszen egy alkotmánynak nem a többség akaratát kell tükröznie. Egy valódi alkotmány bármely demokratikus választáson többséget szerző kormány politikájának megvalósításához megfelelő kereteket biztosít. Egy jó alkotmány sokféle ideológiának megfelelő kormányzásra ad lehetőséget, kijelölve a kormányzás át nem hágható korlátait.

A magyar Alaptörvényt viszont akkor módosítják, ha a kormány politikája ezt igényli. Vagyis nálunk nem az alkotmány korlátozza a kormány politikáját, hanem az Alaptörvényt igazítják a kormány politikájához. Az Alaptörvény hetedik módosításakor is ez történt.

Nyilvánosságra hoztuk a PM szakértői anyagait - Vajon mi alapján döntött a kormány?

A TASZ nyilvánosságra hozta a sávolyi projekt állami támogatásával kapcsolatos pénzügyminisztériumi szakértői anyagokat, és szakértőkkel elemeztette a múlt héten nyilvánosságra hozott KPMG-tanulmányt. Kérdéseink: 1. Mi alapján és miért döntött mégis a kormány a projekt MFB-hitele és egyéb módon való támogatásáról? 2. Miért hallgatja agyon ezt az ügyet a magyar média, és miért hallgatnak a politikai pártok, köztük a Fidesz is? 3. Van-e Magyarországon jelenleg a civil társadalomnak elég ereje ahhoz, hogy megakadályozza a hitelszerződés aláírását?

Sikeres Gripen kampány – üröm az örömben

Alig pár héttel a jogerős ítélet kihirdetését követően, és mintegy 2 héttel azután, hogy az írásos ítélet kézhezvételét követő 15 napos teljesítési idő eltelt, a NFGM teljesteni látszik a Gripen-ítéletet.