Nyertünk, megszüntette a nyomozást az ügyészség a BKK-botrány etikus hackere ellen

Megszüntette a nyomozást az ügyészség a BKK-botrány etikus hackere ellen. A 18 éves fiatalember azzal vált ismertté, hogy miután felhívta a BKK figyelmét az online jegyárusítási rendszerük hibáira, a vállalat fejelentette őt és a rendőrség házkutatást is tartott a lakásában. Az etikus hackert mi képviseltük.

2017. július 18-án mutatott rá egy férfi a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) online jegyárusító rendszerében található biztonsági résre azzal, hogy 50 forintért vásárolt magának bérletet. Ezt a bérletet sosem használta, és nyilvánvalóan jóhiszeműen járt el, amikor azonnal jelezte is a cégnek a hibát. A BKK erre válaszul feljelentette a közérdekű bejelentőt, akinek lakásán a rendőrség is megjelent és házkutatást is tartottak nála. Mostani határozatával az ügyészség kimondta, hogy ügyfelünk tette nem bűncselekmény, hiszen az nem veszélyes a társadalomra. Ehhez képest meglepő következtetés, hogy a házkutatást jogszerűnek minősítette az ügyészség.

Elfogadhatatlannak tartjuk azt a gyakorlatot, ahogy a rendőrség a közérdekű bejelentők magánszféráját kezeli. Emlékezhetünk rá, hogy a szintén általunk képviselt  Horváth András, egykori NAV alkalmazott lakásában is házkutatást tartott a rendőrség az áfaügy kirobbanása után, holott később az ő ügyében is megszüntették a nyomozást. Elítéljük a gyakorlatot, amely alapján alaptalan indokkal megindíthatja a hatóság ezt az eljárást, ami miatt kártérítést csak hosszú évek pereskedése után kaphatnak a közérdekű bejelentők.

Jelen esetben akkor is felforgathatja a rendőrség valakinek a lakását, ha nem követ el bűncselekményt, hanem a társadalom érdekében cselekszik. Ezzel a gyakorlattal az állam megfélemlíti a közérdekű bejelentőket ahelyett, hogy támogatná őket.

Ügyfelünk jogi képviseletét Szegedi Zsolt látta el. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Hetedik- elemzésünk az Alaptörvény legújabb módosításáról

Hetedszer módosították a hétéves Alaptörvényt. Az Alaptörvény módosításához elvileg széleskörű politikai konszenzusra volna szükség, hiszen egy alkotmánynak nem a többség akaratát kell tükröznie. Egy valódi alkotmány bármely demokratikus választáson többséget szerző kormány politikájának megvalósításához megfelelő kereteket biztosít. Egy jó alkotmány sokféle ideológiának megfelelő kormányzásra ad lehetőséget, kijelölve a kormányzás át nem hágható korlátait.

A magyar Alaptörvényt viszont akkor módosítják, ha a kormány politikája ezt igényli. Vagyis nálunk nem az alkotmány korlátozza a kormány politikáját, hanem az Alaptörvényt igazítják a kormány politikájához. Az Alaptörvény hetedik módosításakor is ez történt.

Kezdő jogász munkatársakat keres a TASZ

Két olyan emberi jogi érdeklődésű, jogász végzettségű, céljaink iránt elkötelezett munkatársat keresünk, akik jogi diplomájukat 2016-ban, 2017-ben vagy 2018-ban szerezték. Az egyik munkatárs feladata Magánszféraprojektünk, a másik a Politikai Szabadságjogi Projektünk munkájában való részvétel lesz. A két munkatárs Bertha Justice Fellow-ként csatlakozik, ami egy kiváló lehetőség arra, hogy egy nemzetközi hálózat, a Bertha Justice Network részévé váljanak.