Nyílt levél Fellegi Tamás részére a közérdekű adatok megismerhetőségéről

Olvassa el a K-Monitor Közhasznú Egyesület, a Transparency International Magyarország és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) közös nyílt levelét, melyet az állami működés átláthatósága érekében küldünk el Fellegi Tamás részére.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Fellegi Tamás Miniszter Úr részére


Tisztelt Miniszter úr!


A K-Monitor Egyesület, a Transparency International Magyarország és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) az állami működés átláthatóságát, a közpénzek és az állami vagyon feletti állampolgári ellenőrzést biztosító közérdekű adatok megismeréséhez fűződő alkotmányos jog érvényesítéséért dolgozó civil szervezetek. Meggyőződésünk, hogy a transzparens módon működő állam elengedhetetlen feltétele a korrupciómentes közéletnek.

A közvagyonnal való gazdálkodás átláthatóságát biztosító egyik legfontosabb jogszabály az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény (továbbiakban: Vtv.). Ennek a törvénynek az 5.§ rögzíti, hogy közérdekből nyilvános minden, az állami vagyonnal való gazdálkodásra és az azzal való rendelkezésre vonatkozó, közérdekű adatnak nem minősülő adat, továbbá az állami vagyonnal gazdálkodó vagy azzal rendelkező szerv vagy személy a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény szerinti közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek minősül. Ez jogszabályhely a garanciája, hogy az állami tulajdonú gazdasági társaságok üzleti tevékenysége a közpénzek felhasználása tekintetében ellenőrizhető legyen.

Értesüléseink szerint a Magyar Villamos Művek Zrt. kezdeményezni fogja a Vtv. olyan irányú módosítását, hogy az információszabadság érvényesülését biztosító rendelkezéseket eltöröljék. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen módosítás komoly visszalépést jelentene az információszabadság terén, és megengedhetetlen teret engedne a közpénzek pazarló felhasználásának, a korrupciónak. A TASZ jogászai több közérdekű adatok kiadásáért folytatott bírósági eljárásban azt tapasztalták, hogy Legfelsőbb Bírósági döntésekben elvi éllel rögzített jogértelmezéssel szemben az MVM jogi képviselői állandó jelleggel azzal érvelnek, hogy a Vtv. rendelkezései nem vonatkoznak a cégre, az MVM nem lát el közfeladatot. Vélhetően ezek a perek vezettek oda, hogy az MVM vezetői a törvény módosítását szeretnének elérni.

Tisztelt Miniszter úr! Tudomásunk szerint a Magyar Villamos Műveken belül már dolgoznak a Vtv. módosító tervezeten, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztériumon keresztül vagy egyéni képviselőnél lobbizva kívánnak a Parlament elé terjeszteni. Jelenleg a Nemzetgazdasági Minisztérium gyakorolja az államot megillető tulajdonosi jogokat az állami vagyon, így az állami tulajdonú gazdasági társaságok felett. Kérjük, hogy tájékoztasson bennünket arról, hogy a kik és pontosan milyen tartalmú tervezetet készítenek a vagyontörvény módosításáról. Amennyiben a Minisztérium felé az MVM nem jelezte törvénymódosítást célzó lobbitevékenységét, kérjük, hogy tájékozódjon a cég képviselőinél.

A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXI. törvény értelmében a jogszabályok előkészítése során biztosítani kell az egyeztetések átláthatóságát, azok minél teljesebb körű nyitottságát. Ennek keretében társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a törvények tervezetét és indokolását. A Vtv.-nek az információszabadságot szűkítő módosítása nem sorolható be a társadalmi egyezetéstől való eltekintést lehetővé tévő kivételek alá. Alulírott civil szervezetek szeretnék, hogy amennyiben valóban készül ilyen tartalmú módosító tervezet, úgy arról közvetlen egyeztetésre kerüljön sor az érdekelt civil szervezetekkel, e körben stratégia partnerségre törekszünk a Minisztériummal. Véleményünk szerint egy ilyen súlyú módosítást mindenképpen társadalmi vitára kel bocsátani. 

Tisztelt Miniszter úr! Kérjük, hogy tájékoztasson bennünket arról, hogy valóban készül-e a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jognak a drasztikus korlátozását célzó tervezet, és ha igen, kérjük, hogy ismertesse velünk a Minisztérium álláspontját, továbbá biztosítson lehetőséget az ügyben a közvetlen egyeztetésre.

Tájékoztatjuk arról, hogy az általunk képviselt szervezetek jelen levelet honlapjaikon a nyilvánosság számára elérhetővé teszik.

Budapest, 2011. február 14.               

Tisztelettel,            


                                                                         
dr. Dénes Balázs
Elnök
Társaság a Szabadságjogkért

                                                                       
Léderer Sándor s. k.
K–Monitor Közhasznú Egyesület


dr. Földes Ádám
ügyvezető igazgató
Transparency International Magyarország



A levél hiteléért felel: dr. Dénes Balázs elnök s.k.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

TASZ-vélemény a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló T/10831. törvényjavaslatról

Újabb törvényjavaslatot nyújtottak be a Parlamentbe az állami tulajdonú gazdasági társaságok működésének átláthatóságának növelése érdekében. A javaslat bevezetne örömteli intézkedéseket, azonban több, célszerűtlennek tűnő megoldást is tartalmaz. Olvassa el a TASZ álláspontját!

Nyílt levél az információszabadságért

2013. június 26-án kelt nyílt levelünkben a Transparency International Magyarországgal és a K-Monitorral arra kértük az alapvető jogok biztosát, hogy kezdeményezze az Alkotmánybíróságnál az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) módosítása alaptörvény-ellenességének a megállapítását és a megsemmisítését. Tettük ezt azért, mert meggyőződésünk, hogy az Infotv.azon új rendelkezése, mely a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű, illetve tételes ellenőrzésére irányuló adatmegismeréseket kivonja az Infotv. hatálya alól, sérti a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő alapjogot, az Alaptörvénybe ütközik.

MVM – átláthatóság 2:0

A bíróság szerdai döntésének értelmében a Vértesi Erőmű Zrt. nem köteles kiadni Bodoky Tamás újságíró kérésére a Vértesi Erőmű 2009 tavaszán indított kártérítési pereit és büntető feljelentését megalapozó, a System Consulting Zrt. privatizációs és áramvásárlási ügyében lezajlott belső vizsgálat során született dokumentumokat, és a belső vizsgálat költségével kapcsolatos adatokat.