Pereljük a BRFK-t a Kossuth téri tüntetés törvénytelen megakadályozása miatt

Angela Merkel február 2-i budapesti látogatását megelőző éjjel a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) az éjszaka közepén, előzetes értesítés nélkül számolta fel a Kossuth téren törvényesen zajló demonstrációt. Az intézkedés egyetlen indoka a Terrorelhárítási Központ (TEK) által néhány órával korábban elrendelt személy- és létesítménybiztosítási intézkedése volt. A demonstráció szervezője a TASZ segítségével a bíróságtól kérte a rendőri intézkedés jogszerűségének felülvizsgálatát.

A védett személy jelenléte, és a biztonsága érdekében elrendelt területlezárás nem azt jelenti, hogy a lezárt területen ne volna szabad tüntetni. A hatóságoknak megannyi eszköz áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy a védett személy biztonságát a gyülekezési jog arányos korlátozásával garantálják (a ruházatot és a táskákat átvizsgálhatják, és jogszerűen birtokolt eszközök és tárgyak bevitelét is megtilthatják, személyek belépést megtilthatják). Egy tüntetés teljes ellehetetlenítése csak a legvégső eszköz lehet, aminek az alkalmazása a lehető legszigorúbb igazolást kívánja meg. Bár a gyülekezési jogi ügyekben az elsődleges felelősség a rendőrséget terheli, a BRFK ilyen indoklással nem szolgált, illetve nem is vette fontolóra a gyülekezési jogot kevésbé korlátozó eszközök alkalmazásának lehetőségét. Amint a területlezárás éjfélkor hatályba lépett, a BRFK elszállította Kossuth térről az Ország Gyűlése Mozgalom rendezvényének kellékeit, és kitiltotta a résztvevőket a térről. A TASZ szerint a BRFK jogsértő módon akadályozta meg a tüntetés folytatását.

A bíróságtól nemcsak a BRFK, hanem a TEK intézkedésének felülvizsgálatát is kéri a TASZ, tekintettel arra, hogy a területlezárás elrendelésére pár órával annak hatályba lépése előtt került sor, ami illuzórikussá teszi az alapjog-korlátozás garanciális elemét, a bírósági jogorvoslatot (ez gyülekezési jogi ügyekben igen gyors, háromnapos felülvizsgálatot jelent), és a többi hatóságot – jelen esetben a kizárólagos hatáskörrel rendelkező BRFK-t – a határozat szolgai végrehajtására kényszeríti.

Az ügyről részletesebben itt olvashat. (A TEK és a BRFK hasonló, a gyülekezési jog gyakorlását ellehetetlenítő együttműködése nem most kezdődött, és már többször törvénytelennek ítélte azt a bíróság.)

A felülvizsgálati kérelmet itt elolvashatja >> (.pdf)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

A rendőrségnek a hatalom érdekei helyett a jogot kéne szolgálnia a Városligetben

Nemrég ismét háromoldalú konfliktus helyszíne lett a Városliget: a zeneházat építő cégek, a közpark beépítése elleni tiltakozók és a rendőrség között támadt konfliktus nem merült ki a véleménykülönbségben, hanem tettlegességig fajult. Nem ez volt a Liget Projekt eddigi történetének legsúlyosabb konfliktusa, de a rendőrség eljárása mind’ nyilvánvalóbbá teszi a társadalmi tiltakozások elnyomásának a NER-re jellemző módját.

A TASZ támogatja a CEU elűzése ellen tiltakozókat/ The HCLU supports the protesters against the expulsion of CEU

ENGLISH BELOW

Polgárok ezrei fejezték ki eddig is tiltakozásukat a Central European University (CEU) ellehetetlenítése ellen. A tiltakozás közügyet érint, közhatalmi döntést kritizál, ezért alkotmányos védelmet élvez. A TASZ ismételten kifejezi szolidaritását a CEU-val, és felajánlja segítségét az eddigi, illetve a jövőbeli tiltakozóknak. A TASZ ingyenes jogi tanácsadással, és ha szükséges, ingyenes jogi képviselettel segít, felhasználva a politikai szabadságjogok védelmével kapcsolatos széleskörű tapasztalatát.

Ha flashmob-ot szervezel, nem kell bejelentened rendőrségen!

A Pécsi Járásbíróság megszüntette az eljárást Heindl Péter civil aktivistával szemben, akinek szabálysértési felelősségét a rendőrség azért állapította meg, mert nem jelentett be egy rövid tiltakozó akciót. A bíróság a TASZ ügyvédjének érvei alapján úgy ítélte meg a rendezvényt, hogy az egy nem bejelentés-köteles flashmob volt.