Pert vesztett a TASZ a miniszterelnök ellen - Nem létezik a Tölgyessy-bizottság

2006. december 13-án közérdekű adatigéynléssel fordultunk Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, hogy a sajtóban korábban csak Tölgyessy-bizottságként emlegetett szakértői bizottság jelentését számunkra adja ki, tekintettel arra, hogy korábban a sajtóban és egyes internetes oldalakon olyan információk láttak napvilágot, hogy a fenti bizottság elkészítette jelentését, és azt a Miniszterelnök úr számára átadta.

A TASZ kérésre válaszul a Miniszterelnöki Titkárság Ügyfélkapcsolati Főosztálya az adat kiadását annak döntés-előkészítő volta miatt megtagadó levelében többek közt az alábbi kijelentést tette: „A közismert alkotmányjogászokból álló szakértői bizottság a gyülekezésről szóló 1990. évi törvény hatályos rendelkezéseinek vizsgálatát valóban elvégezte, és kialakított álláspontját Miniszterelnök úr részére átadta.”

A TASZ 2007. február 6-án közérdekű adatok közlésének megtagadása miatt pert indított az adatok kiadásáért. A per megindítása után több mint 3 héttel az alperes miniszterelnök az országgyűlés elnökének írt levelében, melyről az mszp.hu és az Magyar Távirati Iroda is beszámolt, következetesen „Tölgyessy Péter által vezetett szakértői csoportról és annak jelentésről” írt.

A per során az alperes Miniszterelnöki Hivatal először az alperesi előkészítő iratában jelentette azt ki, hogy a kért dokumentumot annak nem döntés-előkészítő volta miatt, hanem nem létezése okán nem kívánja kiadni a felperesnek. E dokumentumban többek közt szó szerint ez áll: „Nem jött létre a felperes által megjelölt személyekből álló szakértői bizottság, és éppen ezért ilyen szakértői bizottság által készített javaslat sem létezhet.”

A közérdekű adat közlése miatt indított pert a felperes TASZ 2007. április 24-én első fokon elvesztette, mert a per során a bíróságnak többek között Tölgyessy Péter tanúvallomásának segítségével kétséget kizáróan sikerült bebizonyítania, hogy az igényelt dokumentum nem létezik, mivel a szóban forgó szakértői bizottság meg sem alakult. Tekintettel arra, hogy az igényelt dokumentum – melynek létezésére korábban számos utalást tettek az illetékesek a nyilvánosság felé – nem létezik, a TASZ a fellebbezés jogáról az első fokú ítélet meghozatalakor lemondott.

A TASZ ugyanakkor felháborodását fejezi ki amiatt, hogy a jelek szerint az illetékesek több alkalommal is valótlanságot állítottak, nem csak a soha létre nem jött Tölgyessy-bizottság munkájára való hivatkozáskor, hanem a TASZ részére küldött hivatalos, adatközlést megtagadó levélben is. A TASZ álláspontja szerint ez a magatartás nem csak az információszabadság gyakorlati megvalósulását célzó intézményrendszer gyengítésére alkalmas, hanem felveti a közokirat-hamisítás elkövetésének gyanúját is.


További részleteket itt olvashat!

1. zsolnai 

2007-06-18


Nem lehetne feltenni az ítéletet?

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Diszkriminált a Debreceni Egyetem, amikor kitiltotta oldaláról a Putyint kritizáló kommentelőt

Elmarasztalta az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) a Debreceni Egyetemet, mert politikai véleménye miatt diszkriminálta diákját, aki Putyin ellen az egyetem Facebook-oldalán tiltakozott. 2017 októberében indítottunk eljárást az EBH előtt Barna Eszter ügyében, aki Putyin díszpolgári címe miatt írta ki az egyetem oldalára, hogy ő ehhez “nem adja a nevét”, majd kitiltották az oldalról.

Nyílt levél a Rendőrfőkapitánynak: biztosítsa a polgárok szabad gyülekezését!

Nyílt levélben kérjük Budapest Rendőrfőkapitányát, hogy tájékoztasson minket és a közvéleményt arról, hogy a rendőrség hogyan biztosítja, hogy az Országgyűlés alakuló ülése előtti, alatti és utáni időpontok során a gyülekezni kívánók élni tudjanak alkotmányos jogukkal.

A TASZ 2018. évi választási monitoring tevékenységének céljai, módszere, mércéje, és nyilvános eredményei

A TASZ Választási Jogi Programjának részeképp az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásának választási eljárása idején jogi monitoring (megfigyelési) tevékenységet is végez. Az alábbiakban találhat információt megfigyelési tevékenységünk céljairól, módszeréről, és nyilvános eredményeiről. A megfigyelést végző, ahhoz szükséges képzést elvégzett személyeket a megfigyelés során itt olvasható Etikai Kódexünk rendelkezései kötik.