Tüntetés a Szigeten

A Sziget Fesztivál ideje alatt tartandó tüntetéssel kapcsolatban kialakult helyzetben a TASZ a következő gyülekezési jogi kérdéseket kívánja tisztázni.

1. A TASZ álláspontja szerint a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom által az Óbudai Hajógyári Szigetre még januárban bejelentett tüntetés jogszerű. Tekintettel arra, hogy a bejelentés időpontjában a helyszín tekintetében nem volt megkötött bérleti szerződése senkinek, az közterületnek minősült, így a Budapesti Rendőrfőkapitányság nem is tehetett mást, mint hogy tudomásul vette a tüntetés bejelentését. Az önkormányzat által a Sziget-fesztivál megrendezéséről utóbb kötött szerződés nem lehet akadálya a tüntetés megtartásának.

2. Tekintettel arra, hogy a fesztivál Nagyszínpadának nézőtere több tízezer fő befogadására alkalmas, a tüntetésen pedig vélhetően maximum száz fő részvétele várható, az a tény, hogy mindkét rendezvény azonos helyen és időben fog zajlani, nem jelenti azt, hogy bármelyik is ellehetetlenítené a másikat. Ilyen esetben a rendőrség feladata mindkét rendezvény megközelítésének és zavartalan lebonyolításának biztosítása, a résztvevők biztonságának garantálása. A tüntetők természetesen nem tarthatnak igényt ingyen jegyre, ők csakis a számukra kijelölt közterületet használhatják a tüntetésre megjelölt időpontban. A tüntetőknek a bejelentett helyszínre való eljutásának technikai megoldása az egyeztetési eljárás eredményeképpen alakítható ki.

3. A rendészeti kérdések megoldása a rendőrség, és nem a Sziget Kft. törvényes kötelezettsége. Hangsúlyozzuk ugyanakkor, hogy a tüntetés biztosítása tekintetében a gyülekezés szervezőit együttműködési kötelezettség terheli. Annak technikai megoldása, hogy a tüntetők gyülekezési jogának gyakorlása és a kulturális rendezvény zavartalansága biztosítva legyen, a szervezőknek együtt kell működniük a rendőrséggel.

4. A TASZ álláspontja szerint a Fővárosi Önkormányzatnak kellett volna körültekintőbben eljárnia a Sziget Kft.-vel folytatott tárgyalások során. Amennyiben az önkormányzat úgy kötött bérleti szerződést kulturális rendezvény megtartására, hogy a Sziget Kft-t nem tájékoztatta arról, hogy ott és akkor egy jogszerű tüntetés megtartására kerül sor, akkor azért a felelősség a fesztivál szervezőivel szemben kizárólag az önkormányzatot terheli. Azonban ez a figyelmetlenség nem járhat a gyülekezési szabadság korlátozásával. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Lehet-e a miniszterelnök házánál tüntetni?

A TASZ szerint a Terrorelhárítási Központ (TEK) pénteki személy- és létesítménybiztosítási intézkedése felveti a gyülekezési szabadság jogellenes korlátozását. A miniszterelnök védelmére hivatkozva a gyülekezési jogot korlátozni csak nagyon szűk körben, a legszükségesebb módon és rövid időre lehet. A határozat nem felel meg ennek az alapelvnek.

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) elemzése a gyülekezési jogról szóló T/707. számú törvényjavaslatról

A mai napon tartják az Országgyűlésben a gyülekezési törvény általános vitáját. Vannak, akik a mellett érveltek, hogy az új törvény nem hoz majd magával jelentős jogkorlátozást. A TASZ máshogyan látja, szerintünk a jogszabály-tervezetbe bele van kódolva, hogy szűkülni fog a tüntetések és a gyülekezés tere Magyarországon. Részletes szakmai elemzésünkben sorra vesszük a törvényjavaslat egyes pontjait.

Az Alkotmánybíróság kiállt a gyülekezési szabadság mellett

Budapest, 2013. február 12. – Az Alkotmánybíróság mai döntése véget vethet az alapjog-sértő gyakorlatnak. Az önkormányzatok és a rendőrség mostantól nem vehetik el mondvacsinált okokkal a közterületeket a gyűlések szervezői elől.