A tüntetések megtartása nem köthető engedélyhez

A kormányhivataltól kérjük annak a gödöllői rendeletnek a törvényességi vizsgálatát, amelyik engedélyhez köti a tüntetések megtartását. A törvényben garantált gyülekezési szabadság korlátozására az önkormányzatnak nincs felhatalmazása.

Egy jogsegély-szolgálatunkhoz érkező megkeresésből jutott tudomásunkra, hogy Gödöllő városa önkormányzati rendelettel olyan pluszfeltételt támasztott a gyülekezési jog gyakorlása elé, ami törvényellenes. A rendelet szerint a politikai rendezvények lebonyolításához közterület-használati hozzájárulás szükséges. A tüntetések megtartásának önkormányzati engedélyhez kötése nem egyedi jelenség, máshol is előfordul, hogy vagy helyi rendeletalkotással előírják az engedélyt, vagy egyszerűen csak a közterületfelügyelők követelik meg és szankcionálják az engedély hiányát, vagy egyenesen megtiltják bizonyos vélemények hangoztatását.

Egy tüntetés megtartásának engedélyhez kötése olyan többletfeltétel, ami túlmegy a gyülekezési jogról szóló törvény követelményein. A törvény csak azt írja elő, hogy a közterületen tartandó rendezvényt a rendőrségnek be kell jelenteni, és arra is csak a rendőrségnek van – szűk körű – felhatalmazása, hogy megtiltsa a tüntetés megtartását. Ha a rendőrség nem tiltja meg, akkor sem önkormányzat, sem hatóság, sem más nem vindikálhatja magának azt a jogot, hogy saját döntésétől tegye függővé a tüntetés megtartását. Szabadságjogról lévén szó, ha valaki tüntetni akar egy közterületen, akkor az nem tehető függővé valamiféle engedélytől, főleg nem egy hatósági, közhatalmi döntéstől. A nyilvános terek igénybe vétele egy békés tüntetés céljára éppoly legitim, mint a közlekedési célú közterület-használat. Ha egy önkormányzat előírja, hogy politikai rendezvény céljára a közterületet csak engedéllyel, sőt, díjfizetés ellenében lehet igénybe venni, akkor az olyan, mintha kiherélné a tüntetéshez való jogot, a lényegét veszi el a szabadságnak.

A tüntetés jogát a törvény védi, méghozzá a legmagasabb szinten. Mivel az önkormányzati rendelet a bejelentés törvényi kötelezettségén túl engedélyeztetési kötelezettséget is megkövetel, a Pest Megyei Kormányhivatalhoz fordultunk annak érdekében, hogy törvényességi felügyeleti jogkörében hívja fel az önkormányzatot a rendelet módosítására.

A kormányhivatalnak írott levelünket itt olvashatja.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Március 15-e nemcsak a kormányé!

Őfelsége rendőrségét, úgy tűnik, igen könnyű zavarba hozni – a NER-t pedig egy szem polgár is könnyedén meghekkelheti. Idén március 15-én ugyanis nemcsak a kormány és hívei fognak ünnepelni a Nemzeti Múzeum előtt: a rendőrség nem tudta megakadályozni, hogy a kormány kritikusai tüntetést szervezzenek ugyanoda.

Alkotmánybíróság előtt támadtuk meg a gyülekezési jogot sértő bírói döntést

Az Alkotmánybíróság előtt panaszeljárásban támadta meg a TASZ azt a bírói döntést, amely megtiltotta a devizahitel-károsultaknak, hogy megtartsák a miniszterelnök házával szemközti járdaszakaszra bejelentett tüntetésüket. Indítványunk szerint a tiltás szükségtelenül és aránytalanul korlátozza a gyülekezési jogot, mert a bíróság félreértelmezte a „foglyul ejtett közönség” érvét, releváns szempontokat hagyott figyelmen kívül az alapjogi mérlegelésben, és nem járt el kellő alapossággal a gyülekezési jog legitim korlátainak értékelése során.