A tüntetések megtartása nem köthető engedélyhez

A kormányhivataltól kérjük annak a gödöllői rendeletnek a törvényességi vizsgálatát, amelyik engedélyhez köti a tüntetések megtartását. A törvényben garantált gyülekezési szabadság korlátozására az önkormányzatnak nincs felhatalmazása.

Egy jogsegély-szolgálatunkhoz érkező megkeresésből jutott tudomásunkra, hogy Gödöllő városa önkormányzati rendelettel olyan pluszfeltételt támasztott a gyülekezési jog gyakorlása elé, ami törvényellenes. A rendelet szerint a politikai rendezvények lebonyolításához közterület-használati hozzájárulás szükséges. A tüntetések megtartásának önkormányzati engedélyhez kötése nem egyedi jelenség, máshol is előfordul, hogy vagy helyi rendeletalkotással előírják az engedélyt, vagy egyszerűen csak a közterületfelügyelők követelik meg és szankcionálják az engedély hiányát, vagy egyenesen megtiltják bizonyos vélemények hangoztatását.

Egy tüntetés megtartásának engedélyhez kötése olyan többletfeltétel, ami túlmegy a gyülekezési jogról szóló törvény követelményein. A törvény csak azt írja elő, hogy a közterületen tartandó rendezvényt a rendőrségnek be kell jelenteni, és arra is csak a rendőrségnek van – szűk körű – felhatalmazása, hogy megtiltsa a tüntetés megtartását. Ha a rendőrség nem tiltja meg, akkor sem önkormányzat, sem hatóság, sem más nem vindikálhatja magának azt a jogot, hogy saját döntésétől tegye függővé a tüntetés megtartását. Szabadságjogról lévén szó, ha valaki tüntetni akar egy közterületen, akkor az nem tehető függővé valamiféle engedélytől, főleg nem egy hatósági, közhatalmi döntéstől. A nyilvános terek igénybe vétele egy békés tüntetés céljára éppoly legitim, mint a közlekedési célú közterület-használat. Ha egy önkormányzat előírja, hogy politikai rendezvény céljára a közterületet csak engedéllyel, sőt, díjfizetés ellenében lehet igénybe venni, akkor az olyan, mintha kiherélné a tüntetéshez való jogot, a lényegét veszi el a szabadságnak.

A tüntetés jogát a törvény védi, méghozzá a legmagasabb szinten. Mivel az önkormányzati rendelet a bejelentés törvényi kötelezettségén túl engedélyeztetési kötelezettséget is megkövetel, a Pest Megyei Kormányhivatalhoz fordultunk annak érdekében, hogy törvényességi felügyeleti jogkörében hívja fel az önkormányzatot a rendelet módosítására.

A kormányhivatalnak írott levelünket itt olvashatja.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Bírósági pofon a devizahiteleseknek és a gyülekezési jognak

A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság helybenhagyta a devizahiteleseknek a mai kúriai jogegységi határozat kihirdetése idejére szervezett tüntetésének rendőrségi megtiltását. A TASZ szerint mind a tiltás, mind az azt helybenhagyó bírói végzés sérti a gyülekezési szabadságot.

Ezzel még nincs vége

A TASZ filmet forgatott a március 11-én a "Ne írd alá János" címmel meghirdetett demonstrációról - mit gondoltak maguk a tüntetők, miért nem lett volna szabad aláírnia Áder János államfőnek az alaptörvény 4. módosítását?

A TASZ és a Kendermag eljárásokat kezdeményezett a debreceni Kendernap meghiúsítása miatt

2007. május 13-án a Million Marihuana March nemzetközi rendezvénysorozat keretében hazánkban 5 helyen tartottak tüntetéseket a Kendermag Egyesület szervezésében Nemzeti Legalizációs Népgyűlés elnevezéssel. A demonstrációkra a korábbinál jóval békésebb hangulatban került sor – kivéve a debreceni helyszínt, ahol a rendőrség ugyan tudomásul vette a rendezvény bejelentését, de az önkormányzat az utolsó pillanatban nem adta hozzájárulását a színpad felállításához. A debreceni demonstrációt végül 6-8, ásóval és botokkal felfegyverkezett magánszemély hiúsította meg, a helyi rendőrség tétlen asszisztálása mellett. A debreceni rendezvényt bejelentő Juhász Szabolcs, és a képviseletét ellátó Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), valamint a Kendermag Egyesület feljelentést tett a rendbontók és a rendőrség ellen, a törvénytelen és alkotmányellenes önkormányzati határozat ellen pedig eljárást indított. Olvassa el részleteket a történtekkel kapcsolatban!