A tüntetések megtartása nem köthető engedélyhez

A kormányhivataltól kérjük annak a gödöllői rendeletnek a törvényességi vizsgálatát, amelyik engedélyhez köti a tüntetések megtartását. A törvényben garantált gyülekezési szabadság korlátozására az önkormányzatnak nincs felhatalmazása.

Egy jogsegély-szolgálatunkhoz érkező megkeresésből jutott tudomásunkra, hogy Gödöllő városa önkormányzati rendelettel olyan pluszfeltételt támasztott a gyülekezési jog gyakorlása elé, ami törvényellenes. A rendelet szerint a politikai rendezvények lebonyolításához közterület-használati hozzájárulás szükséges. A tüntetések megtartásának önkormányzati engedélyhez kötése nem egyedi jelenség, máshol is előfordul, hogy vagy helyi rendeletalkotással előírják az engedélyt, vagy egyszerűen csak a közterületfelügyelők követelik meg és szankcionálják az engedély hiányát, vagy egyenesen megtiltják bizonyos vélemények hangoztatását.

Egy tüntetés megtartásának engedélyhez kötése olyan többletfeltétel, ami túlmegy a gyülekezési jogról szóló törvény követelményein. A törvény csak azt írja elő, hogy a közterületen tartandó rendezvényt a rendőrségnek be kell jelenteni, és arra is csak a rendőrségnek van – szűk körű – felhatalmazása, hogy megtiltsa a tüntetés megtartását. Ha a rendőrség nem tiltja meg, akkor sem önkormányzat, sem hatóság, sem más nem vindikálhatja magának azt a jogot, hogy saját döntésétől tegye függővé a tüntetés megtartását. Szabadságjogról lévén szó, ha valaki tüntetni akar egy közterületen, akkor az nem tehető függővé valamiféle engedélytől, főleg nem egy hatósági, közhatalmi döntéstől. A nyilvános terek igénybe vétele egy békés tüntetés céljára éppoly legitim, mint a közlekedési célú közterület-használat. Ha egy önkormányzat előírja, hogy politikai rendezvény céljára a közterületet csak engedéllyel, sőt, díjfizetés ellenében lehet igénybe venni, akkor az olyan, mintha kiherélné a tüntetéshez való jogot, a lényegét veszi el a szabadságnak.

A tüntetés jogát a törvény védi, méghozzá a legmagasabb szinten. Mivel az önkormányzati rendelet a bejelentés törvényi kötelezettségén túl engedélyeztetési kötelezettséget is megkövetel, a Pest Megyei Kormányhivatalhoz fordultunk annak érdekében, hogy törvényességi felügyeleti jogkörében hívja fel az önkormányzatot a rendelet módosítására.

A kormányhivatalnak írott levelünket itt olvashatja.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Tüntetők lejáratása miatt vesztett ismét pert a TV2, az Origo és a 888

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) segítségével fordultak bírósághoz a túlóratörvény elleni tüntetés civil közreműködői, akikről hazugságokat állított a kormánypropaganda.

Azt javasoljuk a parlamenti képviselőknek, hogy ne fogadjanak el két, mától tárgyalt törvényjavaslatot

Részletes elemzést küldtünk két, ma tárgyalni kezdett törvényjavaslattal kapcsolatban minden országgyűlési képviselőnek. Azt javasoljuk a képviselőknek, hogy a magánélet védelméről szóló és a gyülekezési jogról szóló törvényjavaslattal kapcsolatos meglátásainkat vegyék figyelembe, amikor a törvényjavaslatokhoz módosító javaslatokat fűznek, vagy azokról szavaznak, annak érdekében, hogy ne sérüljenek súlyosan az állampolgárok alapvető jogai.

Miért kell a kormánynak extra felhatalmazás a terrorveszélyre hivatkozva?

A kormányzat egy felhatalmazási törvénnyel lehetővé tenné, hogy a „terrorveszély-helyzetre” való önkényes hivatkozással különleges jogrendet vezessen be. A TASZ szerint ilyen szabályok megalkotására csak nagyon alapos ténybeli indokok alapján és további szigorú feltételek mellett van alkotmányos lehetőség, amelyek jelenleg nem állnak fenn.