Alkotmánybírósághoz fordul a TASZ az önkormányzati választási rendszer átalakítása miatt

Alig néhány hónappal az önkormányzati választások előtt az Országgyűlés a fővárosi önkormányzati rendszer radikális, az alkotmányosság elveivel és az Alaptörvény szövegével egyaránt ellentétes átalakításáról döntött a választópolgárok és a pártok sérelmére. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) egyéni alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz, amely a választójog egyenlőségének sérelmére fókuszál, míg egy másik eljárásban az AB-nek kifejtett érvei a jogbiztonság, jogállamiság, és az adatvédelem hiányosságaira is felhívják a figyelmet a választásokkal kapcsolatos törvénymódosításban.

Az egyéni alkotmányjogi panaszt egy olyan választópolgár nevében nyújtotta be a TASZ, aki – budapesti polgárok százezreihez hasonlóan – egy nagyobb lakosságú kerületben él, és pusztán ezért szavazata számottevően kevesebbet ér, mint egy kisebb lakosságú kerület lakójának szavazata. A Fővárosi Közgyűlés tagjai ugyanis ezentúl a kerületi polgármesterek is, a kisebb lakosságú kerületek pedig éppúgy egyetlen kerületi polgármestert választanak a Közgyűlésbe, mint a nagyobb lakosságúak. Így a panaszos szavazata közel 4x kevesebbet ér, mint egy másik, kisebb lakosságú kerület lakójának szavazata. A szavazatok súlyának ilyen mértékű, pusztán a választókerületek kialakításából következő, indokolatlan eltérése súlyosan sérti a választójog egyenlőségét és a diszkrimináció tilalmát.

Az Alkotmánybíróság ezenkívül egy másik eljárásban is vizsgálja az új önkormányzati választási rendszert, és az ajánlásokkal való visszaélések egyéni felderítését jószerivel ellehetetlenítő új választási eljárási törvényt. Ezt az eljárást az AB az országgyűlési képviselők kérésére folytatja le, azonban a TASZ ennek az eljárásnak a kapcsán is megküldte azon érveit az AB-nak, amelyek megítélésünk szerint elengedhetetlenek az országgyűlési képviselők által kifogásolt szabályozások alkotmányosságának helyes megítéléséhez.

A TASZ AB-hoz címzett levelében kifejtette: az új önkormányzati választási rendszer kései, a kormánypárt részéről történő egyoldalú bevezetése a jogbiztonság és jogállamiság alapvető követelményeit is súlyosan sérti. A TASZ azt is kifejtette, hogy a módosított választási eljárás indokolatlanul korlátozza az ajánlóíveken található személyes adatokhoz fűződő, korábbi bírósági sikereink nyomán érvényre juttatott tájékoztatási jogot. Ennek a jognak a korlátozása indokolatlanul szűkíti a választási visszaélések és a személyes adatokkal történő visszaélések elleni garanciákat egyaránt. A beadvány arra is rámutat: csak az egyenlő súlyú szavazatok teszik lehetővé, hogy a közhatalom forrása valóban a nép legyen, nem pedig egy, politikai akaratát a többségre kényszerítő kisebbség.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Elemzésünk az egyes választásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló T/714. számú törvényjavaslatról


A T/714. sz. törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) átfogó jelleggel módosítaná az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvényt (a továbbiakban: Kkttv.) és a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) számos rendelkezését. A Javaslat számos ponton indokolatlanul szűkíti a politikai szabadságjogok gyakorlásának lehetőségeit a választási eljárás során, sok helyütt törvényi szinten lerontva a szabadság- és demokráciabarát bírósági gyakorlatot, aláásva a szabad és tisztességes választások garanciáit.

Kényszerpályára tereli az ellenzéket a választási törvény módosítása

Antidemokratikus és teljesen átláthatatlan volt az a folyamat, amelynek végén Varga Judit igazságügyminiszter november 10-én benyújtott egy javaslatot a választási törvény átalakítására. A tervezett törvénymódosítás nem kezeli a választási rendszer hosszú ideje megoldásra váró problémáit, viszont több ponton indokolatlanul szűkíti a választójog gyakorlásának lehetőségét. Részletes elemzést készítettünk a törvényjavaslatról, és továbbra is figyelni fogjuk a tervezet sorsát, hiszen a törvényjavaslat benyújtása csak a jogalkotási folyamat első lépése.

Miért nem lesz idén kampány?

A TASZ más jogvédő szervezetekkel közösen már korábban beszámolt róla, hogy a köztéri kampányolást rendező szabályozás átalakítása hogyan szűkíti azokat a felületeket, amelyeken politikai hirdetés helyezhető el. Az ezt követő fővárosi önkormányzati rendelet következtében pedig az idei kampányban gyakorlatilag nem lesz lehetőség ingyenesen vagy olcsón választási plakátokat elhelyezni.