KISOKOS: Az én fogyatékossággal élő gyerekemnek is jár oktatás!

Számos hozzánk forduló szülő küzd azzal, hogy a magatartászavaros, nehezen kezelhető, sajátos nevelési igényű (“SNI-s”) gyerekét nem fogadják az iskolában, vagy csak épp hogy megőrzik, de nem kapja meg a számára előírt és szükséges fejlesztéseket, oktatást.

Ilyenkor a szülők kénytelenek saját zsebből kifizetni a gyógypedagógiai fejlesztést, a gyógytornát, miközben ezt rengetegen nem engedhetik meg maguknak, és egyébként is az állam feladata minden gyermeknek megadni a közoktatást. Számos szülő pedig kénytelen feladni munkáját, hiszen iskola híján, valakinek otthon kell maradnia a magántanulóvá váló gyermekkel.

Parnerszervezetünk, a CSEVE csoport éppen ilyen kérdésekre állított össze egy kisokost, hiszen maguk is érintett szülők, akiknél jobban senki nem tudja, hogy melyek a tipikus jogsértések, és hogy mit tehetnek, hova fordulhatnak az érintett, tenniakaró családok.


Az alábbi segédletet a CSEVE csoport a TASZ szakértőinek segítségével, az ombudsmani jelentések (SNI-s gyerekek oktatásáról; súlyos-halmozott fogyatékossággal élő gyermekek oktatásáról) legfontosabb pontjait követve állították össze. A nagyon rövid, érthető, formanyomtatványokat és tippeket is tartalmazó kisokost nagy szeretettel ajánljuk minden érintett szülőnek.

KISOKOS →

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága Magyarországot vizsgálja

Magyarország 1993-ban csatlakozott az ENSZ gyermekjogi egyezményéhez. Az illetékes bizottság 1998 és 2006 után idén vizsgálja harmadszorra, hogy hazánk hogyan teljesít a gyerekjogok terén. Civil szervezetek – köztük a TASZ munkatársa – tájékoztatták a bizottságot.

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.

Az autizmussal és ADHD-val élő gyerekek kiszorulnak a közoktatásból

Majdnem minden ötvenedik gyermek kap a megszokottól eltérő viselkedésjegyei miatt autizmus spektrum zavar, illetve ADHD (hiperaktivitás és figyelemzavar) diagnózist. A diagnosztika fejlődésével robbanásszerűen nő az érintett gyermekek száma, ezen belül is leginkább a jó értelmi képességű gyermekek aránya. A változó igényekhez alkalmazkodnia kell az iskolarendszernek, ha minőségi oktatást kíván nyújtani minden tanköteles korú gyermek számára. Az autizmussal és ADHD-val élő tanulók oktatása az állami iskolákban jelenleg azonban rendszerszinten egyáltalán nem megoldott.