Pert nyertünk a Médiatanács-RTL Klub-TV2 trió ellen

A Kreatív újságírója, Csuday Gábor, a TASZ segítségével közérdekű adatigényléssel kérte az állami tulajdonú frekvenciák használatáról szóló hatósági szerződéseket a Médiatanácstól. A Fővárosi Törvényszék elsőfokú ítéletét helybenhagyva a Fővárosi Ítélőtábla úgy döntött, hogy a megállapodásokat mindenki megismerheti.

A még hatályos Ptk. szabályozásának lényegi eleme, hogy nem minősül üzleti titoknak az állami vagyon felhasználására vonatkozó adat. Azonban még ebben az esetben is megtagadható a közérdekű adat kiadása, ha az érdekelt fél (jelen esetben a TV2 és az RTL Klub, amelyek beavatkoztak a perbe az NMHH oldalán) bizonyítani tudja, hogy a kért adatok nyilvánosságra hozatala aránytalanul sértené az érintettek üzleti tevékenységét. .

A másodfokú bíróság megvizsgálta a zárt iratként számára benyújtott szerződéseket, és nem talált bennük olyan részeket, melyek megfelelnének a fenti követelményeknek.  A két tévétársaság egyetlen ilyen érve az volt, hogy borzasztó hátrányos helyzetbe hozná őket, ha a műsorstruktúrájuk nyilvánosságra kerülne. Vajon mi a véleményük a tv-újságokról? 

A Fővárosi Ítélőtábla úgy döntött, hogy mindezek alapján az elsőfokú ítéletet helybenhagyja, ezért a Médiatanácsnak ki kell adnia a kért szerződések egészét. Hidvégi Fanny, a TASZ információszabadság programvezetője, elmondta, hogy a TASZ nagyon örül az ítéletnek, más döntés nem is volna összeegyeztethető a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló szabályokkal. Hozzátette, ez az ügy jó példája annak, hogy  milyen fontos az üzleti titok megfelelő szabályozása. Elszomorítónak tartja ugyanakkor, hogy a törvényhozók - a több fórumon hangoztatott észérvek ellenére -  kihagyni tervezik az új Ptk.-ból  ezt a rendelkezést. Ezért könnyen megtörténhet, hogy a jövőben búcsút kell inteni a közpénzek átláthatóságának.

Fejlemények (2013. február 7.)

Az NMHH kommunikációs igazgatósága közlése nyomán az alábbiakról tájékoztatjuk a közvéleményt.

A perben Csuday Gábor, a Kreatív újságírója, a felperes, jogi képviseletét a TASZ ügyvédje látja el. Az alperes az NMHH Médiatanácsa, míg a két kereskedelmi tévé alperesi beavatkozóknak minősül. A Médiatanácsnak a tévék fellebbezését támogató nyilatkozata itt  elolvasható.

„Az I. és a II. rendű alperesi beavatkozó fellebbezésében foglaltakkal egyetértünk, álláspontunk szerint az elsőfokú bíróság 25.P.21.195/2012./14. számú ítélete a fellebbezésekben előadottak alapján jogszabálysértő (…).”

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Fény derülhet a Daimler-­ügyre, pert nyert a K-­Monitor a TASZ segítségével

Első fokon pert nyert a K-­Monitor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ellen. Az MNV nem akarta nyilvánosságra hozni annak a 2010-­es vizsgálatnak a zárójelentését, amelyet egy korábbi Mercedes­busz-beszerzés ügyében folytattak le. A K-­Monitor a TASZ jogi képviseletével pert indított a dokumentumért.

Nem titkolhatja az ELTE, hogy mennyit keresnek a HÖK-ös vezetők

A Fővárosi Törvényszék első fokon arra kötelezte az ELTE-t 2013. október 21-én, hogy adja ki, mennyi juttatás jár a hallgatói önkormányzat tisztségviselőinek. A különböző egyetemek hallgatói önkormányzataival kapcsolatban régóta hangoztatott kritika, hogy működésük - és leginkább pénzügyeik - átláthatatlanok. A bíróság ítéletének köszönhetően egy lépést tettünk afelé, hogy ez a helyzet legalább egy kicsit változzon.

Meglepő fordulat másodfokon: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem köteles kiadni a Századvég-tanulmányokat

Hiába nyert a TASZ elsőfokon, a mai ítélet szerint továbbra sem nyilvánosak a Századvég-tanulmányok. A MALÉV pénzügyi helyzetének rendezéséről szóló dokumentumért és a magyar-kínai kormánybiztosi feladatokkal kapcsolatos szerződésekért pedig kezdhetjük elölről a harcot, mivel a Fővárosi Ítélőtábla új eljárás lefolytatására utasította az elsőfokú bíróságot.