Sajátos nevelési igényű gyerekek szakértői bizottsági vizsgálata és intézményválasztás SNI-státusszal
Ez a tájékoztató azoknak a szülőknek szól, akiknek az óvodás vagy általános iskolás korú gyerekénél felmerült, vagy már be is igazolódott a sajátos nevelési igény (SNI) gyanúja. Összegyűjtöttük, hogy mikor lehet hasznos az SNI-státusz megállapítása, milyen lépései vannak a folyamatnak, és mit tehetsz azért, hogy ezt a folyamatot szülőként a gyerek érdekében a leghatékonyabban kísérd. Külön kitérünk az iskola és óvodaválasztás kérdéseire, és segítünk abban is, hogy felismerd, ha valami nem a jogszabályoknak megfelelően történik.
Ez a tájékoztató csak a sajátos nevelési igényű óvodás és általános iskolás gyerekek helyzetével foglalkozik. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) és a középiskolás gyerekek helyzetéről külön tájékoztatót fogunk készíteni.
Az SNI témájú tájékoztatóinkon az AutiSpektrum Egyesülettel és a Mozaik Egyesülettel együtt dolgozunk.
Mit jelent az SNI-státusz?
Atipikus fejlődésnek nevezzük, ha egy gyerek nem tipikusan, azaz nem a korának megfelelően fejlődik. Az atipikus fejlődés nem jelent önmagában hátrányt vagy előnyt, csak arra utal, hogy a gyerek valamilyen téren máshogy fejlődik, mint a kortársai, ezért különleges bánásmódra van szüksége.
A törvény három csoportba sorolja azokat a gyerekeket, akik különleges bánásmódot igényelnek:
- a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek,
- a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) gyerekek,
- kiemelten tehetséges gyerekek.
Ebből a három esetből az első kettőt érdemes elválasztani egymástól.
Beilleszkedési, Tanulási, Magatartási Nehézséggel küzdő gyerek az, akiről a szakértői bizottság megállapítja, hogy:
- az életkorához képest nagy mértékben alulteljesít, vagy
- társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, vagy
- közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy eltéréseket mutat.
Ezek az eltérések azonban nem annyira súlyosak, hogy sajátos nevelési igényű (SNI) státuszt kapjon.
Sajátos Nevelési Igényű gyerek az, aki egy vagy több kategóriába is beletartozik az alábbiak közül:
- mozgásszervi fogyatékosság (mozgáskorlátozottság)
- érzékszervi fogyatékosság (ide tartoznak a látássérült (vakok, aliglátók, gyengénlátók) és a hallássérült gyerekek (nagyothallók, siketek és a cochleáris implantátumot viselők)
- értelmi fogyatékosság
- beszédfogyatékosság
- halmozott fogyatékosság (több fogyatékosság együttes előfordulása)
- autizmus spektrumzavar
- egyéb pszichés fejlődési zavar
- súlyos tanulási zavar: ide tartozik az olvasási zavar (diszlexia), a helyesírási zavar (diszortográfia), az íráskivitelezés, íráskép zavara (diszgráfia) és a számolási zavar (diszkalkulia)
- ADHD (figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar)
- magatartásszabályozási zavar (ide tartozik az impulzuskontroll-zavar, a diszruptív viselkedészavar és a disszociális viselkedészavar)
Az SNI-státusz nem betegségkategória vagy diagnózis, hanem törvényben meghatározott fogalom, amire azért van szükség, hogy gyereked megkaphassa a számára szükséges nevelést-oktatást és fejlesztéseket az államtól.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek számára az SNI-státusz megszerzése alanyi jogon biztosítja a képességeiknek, adottságaiknak megfelelő nevelési, tanulási környezetet.
Magyarországon ugyanis minden gyereknek joga van ahhoz, hogy
- különleges ellátást kapjon, ha arra szüksége van,
- különleges gondozásban, fejlesztésben, terápiában, rehabilitációs célú ellátásban részesüljön,
- mentesüljön a számára megterhelő elvárásoktól, és felmentést kapjon egyes helyzetekben.
Ahhoz, hogy a különleges bánásmódra szoruló gyerekek megkaphassák a számukra szükséges segítséget, a szakértői bizottságnak meg kell állapítania, hogy sajátos nevelési igényűek. Ez azonban csak akkor indokolt, ha a gyereknek valóban különleges bánásmódra, kiemelt figyelemre van szüksége ahhoz, hogy megfelelően fejlődjön és teljesítsen az óvodában, iskolában. Ha erre különleges bánásmód nélkül is képes, akkor nincs szüksége az SNI-státuszra. Ha tehát a gyerekednek orvosi diagnózisa van például az autizmus spektrumzavarról, de nincs szüksége az iskolában külön fejlesztésekre, könnyítésekre, engedményekre, mert anélkül is megfelelően teljesít, akkor nem biztos, hogy szükséges számára az SNI-státusz megszerzése.
Mit tegyek, ha felmerül, hogy a gyerekem atipikusan fejlődik?
A sajátos nevelési igény megállapítását a pedagógiai szakszolgálatok végzik, azaz ők dönthetnek arról, hogy gyereked SNI-státuszba kerüljön. Azonban ahhoz, hogy ezt megtehessék, sok esetben szükség van előzetes diagnózisra. Jobb, ha a bizottsági vizsgálatot megelőzően már tisztában vagy a diagnózissal. Tehát ha úgy érzed, hogy gyereked nem az életkorának megfelelő módon fejlődik, esetleg az óvodából vagy iskolából kapsz jelzést, érdemes szakemberhez fordulnod. Ha a bizottsági vizsgálat előtt nem tudtok szakorvoshoz fordulni, a szakértői vizsgálat során elvégzik a szükséges vizsgálatokat.
A gyereked pedagógusai, a pedagógiai szakszolgálat nevelési tanácsadásának munkatársa, a gyerekorvos vagy civil szervezetek, és ha működnek a közelben szülőcsoportok, akkor ők is segíthetnek abban, hogy milyen állami vagy magánintézményben tudod elvégeztetni a vizsgálatokat. A diagnózis megállapítása után, ha te is egyetértesz ezzel, érdemes a pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottságához fordulni.
A pedagógiai szakszolgálat szakértői véleményében megállapított SNI-státusz azért fontos, hogy a gyereked megkaphassa a számára szükséges segítséget, méghozzá államilag támogatott formában. Ha nincs szakértői vélemény, nem lesz jogosult a különleges bánásmódra (fejlesztésre és könnyítésekre).
Miért kell a gyerekemnek SNI-státusz? Nem elég a diagnózis?
Mit jelent pontosan a különleges bánásmód? Milyen fejlesztésekhez juthatunk hozzá?
Szükséges-e az SNI-státusz akkor, ha nem szeretnénk igénybe venni az állam által támogatott fejlesztéseket?
Attól félek, hogy az SNI-státusz megbélyegzi a gyerekemet, és nem jut be abba az iskolába, ahova szeretném. Mit tehetek ebben az esetben?
Mit tegyek, ha bizonytalan vagyok abban, hogy kezdeményezzem-e a szakértői bizottsági vizsgálatot?
Ki kezdeményezheti a szakértői bizottsági vizsgálatot?
Hogyan kezdeményezhetem szülőként a szakértői vizsgálatot?
Mi a teendőm, ha az óvoda vagy iskola kezdeményezi a szakértői vizsgálatot?
Mit tegyek, ha NEM szeretném, hogy a gyerekemet megvizsgálja a szakértői bizottság?
Mi a különbség az orvosi diagnózis (BNO-kód vagy DSM-V-kód) és az SNI-státusz között?
Nem jobb/nem elég, ha a segítségre szoruló gyerekem csak BTMN-státuszt kap?
Tudnivalók a szakértői bizottság vizsgálatáról
A pedagógiai szakszolgálatok szakértői bizottságai úgynevezett alapvizsgálatot végeznek, amelynek három része van:
- pszichológiai,
- pedagógiai-gyógypedagógiai,
- szakorvosi (pl. gyermekpszichiáteri, neurológiai, mozgásszervi, érzékszervi és egyéb) vizsgálat.
Előfordul, hogy a szakorvosi vizsgálatot nem a szakértői bizottság tagjai végzik el (pl. mert nincs megfelelő végzettségű szakemberük), hanem úgynevezett kiegészítő vizsgálatra küldenek külső szakemberhez. A vizsgálatok elvégzése után a pszichológus, a gyógypedagógus és a szakorvos közösen döntenek arról, hogy fennáll-e a sajátos nevelési igény.
Minden részvizsgálatról vizsgálati dokumentáció készül, aminek része egy jegyzőkönyv és az eredményekről szóló vizsgálati vélemény. A vizsgálatvezetőtől kérheted, hogy mutassa meg neked ezeket a dokumentumokat.
A szakértői bizottság a vizsgálatok után véleményt készít, ami tartalmazza a vizsgálatok eredményét, megállapítja, hogy a gyereknek van-e sajátos nevelési igénye, és konkrét javaslatokat ad a gyerek ellátásának módjára, formájára és helyére.
Ha a szakértői bizottság megállapítja a sajátos nevelési igényt (SNI-t), akkor a gyereknek joga van a különleges bánásmódhoz, az állapotának megfelelő minőségű és mennyiségű fejlesztéshez.
Ezt nem befolyásolhatja az, hogy kevés a szakember, például nincs szakirányos gyógypedagógus vagy gyógypedagógiai assszisztens. Emiatt nem lehet más típusú fejlesztést vagy kevesebb óraszámot írni a szakvéleménybe. Ha az óvoda, iskola nem tartja be a szakértői véleményben foglaltakat, azzal szabálysértést követnek el.
Ki végzi el a szakértői vizsgálatot?
Mennyi ideig tart, mire behívják a gyerekemet szakértői vizsgálatra?
Mit tegyek, ha nem tudunk elmenni a megadott időpontban a szakértői vizsgálatra?
Jelen lehetek-e szülőként a vizsgálaton?
Befolyásolhatjuk-e szülőként a szakértői bizottsági vizsgálat folyamatát, a szakértői vélemény tartalmát?
Mennyi ideig tart a teljes folyamat? Mikor derül ki a vizsgálat eredménye?
Mit tartalmaz a szakértői vélemény?
Mit tehetek, ha nem értek egyet a szakértői véleménnyel?
Kitől kérhetek segítséget, ha nem értem a szakértői véleményt?
Mit tegyek, ha elveszítettem a szakértői véleményt?
Intézményválasztás SNI-státusszal
Alapvetően te dönthetsz arról, hogy hova járjon a gyereked óvodába, iskolába. Egy SNI-s gyerek azonban csak olyan óvodába, iskolába járhat, amelynek az alapító okiratában szerepel, hogy az adott SNI-státusszal (pl. autizmus spektrumzavarral) rendelkező gyerekeket tudja fogadni. Ez azt jelenti, hogy az intézményben rendelkezésre állnak a szükséges szakemberi és tárgyi feltételek a speciális oktatáshoz, különleges bánásmódhoz. Szülőként csak ezek közül az óvodák, iskolák közül választhatsz. A pedagógiai szakszolgálat nyilvántartást vezet ezekről az intézményekről, és a szakvéleményében a kijelölt óvodának vagy iskolának is szerepelnie kell. A bizottság azonban nem hozhat a megkérdezésed nélkül döntést, csak tanácsot adhat számodra. Azért, hogy minél tájékozottabban dönthess, érdemes már a vizsgálat lezárulta előtt tájékozódnod a szóba jöhető intézményekről.
Mitől függ, hogy egy intézmény fogadhat-e sajátos nevelési igényű gyerekeket? Milyen feltételeknek kell megfelelniük az SNI-s gyerekeket fogadó óvodáknak, iskoláknak?
Hogyan döntsem el, hogy melyik óvodába, iskolába járjon a gyerekem?
Mit tehetek, ha nem fogadom el a szakértői véleményben kijelölt intézményt / meggondoltam magam, és másik intézménybe szeretném járatni a gyerekemet?
Mi történik, ha nem tudok óvodát vagy iskolát választani?
Mi történik, ha nincs a lakóhelyem közelében megfelelő iskola vagy óvoda?
Ha további kérdésed van, keresd ingyenes jogsegélyszolgálatunkat a jogsegely@tasz.hu címen!
Kapcsolódó jogszabályok:
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
- 134/2016. (VI. 10.) Korm. rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról
- 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról
- 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
- 2007. évi XCII. törvény a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről
- 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
Kapcsolódó források, további hasznos anyagok:
Kisokosok, információs füzetek, jogi összefoglalók
- Kézenfogva Alapítvány (2024). Életúttal kapcsolatos kérdések és válaszok – útmutató a fogyatékos gyermeket nevelő családok számára
- AOSZ Oktatási Kisokos 2021
- Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központ (2022). SNI Információs füzet
- Oktatási Jogok Biztosának Hivatala (2020). A sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő tanulók jogainak érvényesülése
Az orvosi diagnózis megszerzéséhez kapcsolódó anyagok
- Emberi Erőforrások Minisztériuma (2020). Egészségügyi szakmai irányelv – A gyermekkori hangulatzavarok diagnosztikájáról és ellátásáról.
- Emberi Erőforrások Minisztériuma (2020). Egészségügyi szakmai irányelve az autizmusról/autizmus spektrum zavarokról.
- Emberi Erőforrások Minisztériuma (2021). Egészségügyi szakmai irányelv – A Down-szindróma és a gyakori számbeli kromoszóma-rendellenességek prenatális szűréséről és diagnosztikájáról.
Az SNI-státusz megszerzéséhez kapcsolódó anyagok
- A szakértői vizsgálat dokumentumai
- Balog, E. & Varga, E. (2019). Segédanyag szakértői vélemények értelmezéséhez pedagógusoknak, szülőknek. Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat.
- Klebersberg Központ. A sajátos nevelési igény megállapításával, illetve a szakértői véleményben foglaltakkal összefüggő eljárások leírása.
- Mile, A. & Kiss, L. (2022). Kihívások és megfelelések a pedagógiai szakszolgálati ellátórendszerben. Gyógypedagógiai Szemle. 50(1.), 35–50.
SNI-s gyerekek neveléséhez, oktatásához kapcsolódó anyagok
- Fogalomtár – atipikus fejlődés, atipikus fejlődésű gyerek
- Az atipikus fejlődés fogalma közérthetően: https://lexiq.hu/atipikus-fejlodes
- Oktatási Hivatal. A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve
- Oktatási Hivatal. Irányelvek a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához
Hasznos volt számodra tájékoztatónk? Segíts rendszeres adománnyal, hogy még többet készíthessünk!
Ha adományozóként megadod adataidat:
rendszeresen beszámolunk eredményeinkről
éves találkozókon pedig a TASZ műhelytitkaiba is betekintést nyerhetsz