Barion Pixel TASZ | Sajátos nevelési igényű gyerekek szakértői bizottsági vizsgálata és intézményválasztás SNI-státusszal Ugrás a tartalomhoz

Sajátos nevelési igényű gyerekek szakértői bizottsági vizsgálata és intézményválasztás SNI-státusszal

Ez a tájékoztató azoknak a szülőknek szól, akiknek az óvodás vagy általános iskolás korú gyerekénél felmerült, vagy már be is igazolódott a sajátos nevelési igény (SNI) gyanúja. Összegyűjtöttük, hogy mikor lehet hasznos az SNI-státusz megállapítása, milyen lépései vannak a folyamatnak, és mit tehetsz azért, hogy ezt a folyamatot szülőként a gyerek érdekében a leghatékonyabban kísérd. Külön kitérünk az iskola és óvodaválasztás kérdéseire, és segítünk abban is, hogy felismerd, ha valami nem a jogszabályoknak megfelelően történik.

Ez a tájékoztató csak a sajátos nevelési igényű óvodás és általános iskolás gyerekek helyzetével foglalkozik. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) és a középiskolás gyerekek helyzetéről külön tájékoztatót fogunk készíteni.

Az SNI témájú tájékoztatóinkon az AutiSpektrum Egyesülettel és a Mozaik Egyesülettel együtt dolgozunk.

Mit jelent az SNI-státusz?

Atipikus fejlődésnek nevezzük, ha egy gyerek nem tipikusan, azaz nem a korának megfelelően fejlődik. Az atipikus fejlődés nem jelent önmagában hátrányt vagy előnyt, csak arra utal, hogy a gyerek valamilyen téren máshogy fejlődik, mint a kortársai, ezért különleges bánásmódra van szüksége.

A törvény három csoportba sorolja azokat a gyerekeket, akik különleges bánásmódot igényelnek:

  1. a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek,
  2. a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) gyerekek,
  3. kiemelten tehetséges gyerekek.

Ebből a három esetből az első kettőt érdemes elválasztani egymástól.

Beilleszkedési, Tanulási, Magatartási Nehézséggel küzdő gyerek az, akiről a szakértői bizottság megállapítja, hogy:

  • az életkorához képest nagy mértékben alulteljesít, vagy
  • társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, vagy
  • közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy eltéréseket mutat.

Ezek az eltérések azonban nem annyira súlyosak, hogy sajátos nevelési igényű (SNI) státuszt kapjon.

Sajátos Nevelési Igényű gyerek az, aki egy vagy több kategóriába is beletartozik az alábbiak közül:

  • mozgásszervi fogyatékosság (mozgáskorlátozottság)
  • érzékszervi fogyatékosság (ide tartoznak a látássérült (vakok, aliglátók, gyengénlátók) és a hallássérült gyerekek (nagyothallók, siketek és a cochleáris implantátumot viselők)
  • értelmi fogyatékosság
  • beszédfogyatékosság
  • halmozott fogyatékosság (több fogyatékosság együttes előfordulása)
  • autizmus spektrumzavar
  • egyéb pszichés fejlődési zavar
  • súlyos tanulási zavar: ide tartozik az olvasási zavar (diszlexia), a helyesírási zavar (diszortográfia), az íráskivitelezés, íráskép zavara (diszgráfia) és a számolási zavar (diszkalkulia)
  • ADHD (figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar)
  • magatartásszabályozási zavar (ide tartozik az impulzuskontroll-zavar, a diszruptív viselkedészavar és a disszociális viselkedészavar)

 

Az SNI-státusz nem betegségkategória vagy diagnózis, hanem törvényben meghatározott fogalom, amire azért van szükség, hogy gyereked megkaphassa a számára szükséges nevelést-oktatást és fejlesztéseket az államtól.

A különleges bánásmódot igénylő gyerekek számára az SNI-státusz megszerzése alanyi jogon biztosítja a képességeiknek, adottságaiknak megfelelő nevelési, tanulási környezetet.

Magyarországon ugyanis minden gyereknek joga van ahhoz, hogy

  • különleges ellátást kapjon, ha arra szüksége van,
  • különleges gondozásban, fejlesztésben, terápiában, rehabilitációs célú ellátásban részesüljön,
  • mentesüljön a számára megterhelő elvárásoktól, és felmentést kapjon egyes helyzetekben.

Ahhoz, hogy a különleges bánásmódra szoruló gyerekek megkaphassák a számukra szükséges segítséget, a szakértői bizottságnak meg kell állapítania, hogy sajátos nevelési igényűek. Ez azonban csak akkor indokolt, ha a gyereknek valóban különleges bánásmódra, kiemelt figyelemre van szüksége ahhoz, hogy megfelelően fejlődjön és teljesítsen az óvodában, iskolában. Ha erre különleges bánásmód nélkül is képes, akkor nincs szüksége az SNI-státuszra. Ha tehát a gyerekednek orvosi diagnózisa van például az autizmus spektrumzavarról, de nincs szüksége az iskolában külön fejlesztésekre, könnyítésekre, engedményekre, mert anélkül is megfelelően teljesít, akkor nem biztos, hogy szükséges számára az SNI-státusz megszerzése.

Mit tegyek, ha felmerül, hogy a gyerekem atipikusan fejlődik?

A sajátos nevelési igény megállapítását a pedagógiai szakszolgálatok végzik, azaz ők dönthetnek arról, hogy gyereked SNI-státuszba kerüljön. Azonban ahhoz, hogy ezt megtehessék, sok esetben szükség van előzetes diagnózisra. Jobb, ha a bizottsági vizsgálatot megelőzően már tisztában vagy a diagnózissal. Tehát ha úgy érzed, hogy gyereked nem az életkorának megfelelő módon fejlődik, esetleg az óvodából vagy iskolából kapsz jelzést, érdemes szakemberhez fordulnod. Ha a bizottsági vizsgálat előtt nem tudtok szakorvoshoz fordulni, a szakértői vizsgálat során elvégzik a szükséges vizsgálatokat.

A gyereked pedagógusai, a pedagógiai szakszolgálat nevelési tanácsadásának munkatársa, a gyerekorvos vagy civil szervezetek, és ha működnek a közelben szülőcsoportok, akkor ők is segíthetnek abban, hogy milyen állami vagy magánintézményben tudod elvégeztetni a vizsgálatokat. A diagnózis megállapítása után, ha te is egyetértesz ezzel, érdemes a pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottságához fordulni.

A pedagógiai szakszolgálat szakértői véleményében megállapított SNI-státusz azért fontos, hogy a  gyereked megkaphassa a számára szükséges segítséget, méghozzá államilag támogatott formában. Ha nincs szakértői vélemény,  nem lesz jogosult a különleges bánásmódra (fejlesztésre és könnyítésekre).

01

Miért kell a gyerekemnek SNI-státusz? Nem elég a diagnózis?

Az SNI gyanúja általában azért merül fel, mert a gyereknek több időre, más megközelítésre, fejlesztésekre, segítő eszközre van szüksége ahhoz, hogy a többiekkel együtt tudjon haladni az óvodai, iskolai környezetben. Az óvodák és iskolák többsége ezeket csak SNI-státusszal tudja biztosítani. Azért va
02

Mit jelent pontosan a különleges bánásmód? Milyen fejlesztésekhez juthatunk hozzá?

A szakértői bizottság a gyerek egyéni szükségletei alapján állapítja meg, hogy milyen típusú különleges bánásmódot igényel. A különleges bánásmód általában az alábbiakat jelenti: államilag támogatott komplex gyógypedagógiai fejlesztés meghatározott óraszámban, és ennek szakmai és személyi feltétele
03

Szükséges-e az SNI-státusz akkor, ha nem szeretnénk igénybe venni az állam által támogatott fejlesztéseket?

Az SNI-státusz nemcsak a fejlesztések miatt fontos, hanem azért is, hogy intézménybe kerülve a gyereked megfelelő környezetben tanulhasson, azaz megkaphassa a könnyítéseket, segítséget az óvodában, iskolában. Ha nincs SNI-státusz, nem lesz ilyen kötelezettsége az intézménynek. Néha előfordul, hogy a
04

Attól félek, hogy az SNI-státusz megbélyegzi a gyerekemet, és nem jut be abba az iskolába, ahova szeretném. Mit tehetek ebben az esetben?

Fontos, hogy szülőként ne félj kideríteni, hogy mi az oka annak, ha a gyereked nem tud megfelelően beilleszkedni és haladni az óvodai, iskolai környezetben. Szerencsére vannak olyan személyek és szervezetek, akik segíthetnek neked ebben a nehéz helyzetben, fordulhatsz például a család- és gyermekjól
05

Mit tegyek, ha bizonytalan vagyok abban, hogy kezdeményezzem-e a szakértői bizottsági vizsgálatot?

Ha bizonytalan vagy abban, hogy a gyerekednek szüksége van-e különleges bánásmódra, érdemes beszélned a gyerekkel foglalkozó pedagógussal, vagy felkeresheted a pedagógiai szakszolgálatot, ahol nevelési tanácsadást is kérhetsz. Az ő véleményük, javaslatuk segíthet a kisebb nehézségek megoldásában, a
06

Ki kezdeményezheti a szakértői bizottsági vizsgálatot?

A szakértői vizsgálatot kezdeményezheti a szülő (erről részletesen lásd a következő kérdést), valamint azok az intézmények, amelyek kapcsolatba kerülnek a gyerekeddel. Ehhez általában a szülő beleegyezése kell. A szülő mellett vizsgálatot kezdeményezhet: az óvoda vagy az iskola, a gyámhatóság, csal
07

Hogyan kezdeményezhetem szülőként a szakértői vizsgálatot?

A szakértői bizottsági vizsgálat elindításához ki kell tölteni a vizsgálati kérőlapot, és azt el kell küldeni a pedagógiai szakszolgálatnak. Ezt te is megteheted, de érdemes az óvoda vagy az iskola segítségét kérni, akik kötelesek segíteni a vizsgálati kérőlap kitöltésében, és általában ők küldik el
08

Mi a teendőm, ha az óvoda vagy iskola kezdeményezi a szakértői vizsgálatot?

Ilyenkor először az óvodából vagy az iskolából tájékoztatnak arról, hogy miért látják a vizsgálatot szükségesnek. Ha ez alapján beleegyezel a vizsgálatba, akkor csak alá kell írnod a kérelmet, és az óvoda vagy iskola 10 napon belül elkészíti és elküldi azt a pedagógiai szakszolgálatnak. Arról is táj
09

Mit tegyek, ha NEM szeretném, hogy a gyerekemet megvizsgálja a szakértői bizottság?

Ha az óvodai vagy iskolai pedagógus javasolja, hogy induljon el a szakértői vizsgálat, de te ezzel nem értesz egyet (pl. a magánszakértői vélemény szerint ez nem indokolt), akkor szülőként jogod van megtagadni a szakértői bizottsági vizsgálat kezdeményezését. Az óvoda vagy az iskola általában akkor
10

Mi a különbség az orvosi diagnózis (BNO-kód vagy DSM-V-kód) és az SNI-státusz között?

A BNO- és a DSM-V-kód orvosi diagnózis, míg az SNI-státusz jogi kategória. Orvosi diagnózist  orvosi vizsgálat után kap a gyerek, ami megállapítja, hogy atipikusan fejlődik, és valamilyen hiányossága, zavara, fogyatékossága van. A szakorvos a diagnózist a BNO, vagy DSM-V nemzetközi kódrendszer szeri
11

Nem jobb/nem elég, ha a segítségre szoruló gyerekem csak BTMN-státuszt kap?

A gyerek aktuális állapotától függ, hogy mire van szüksége. Ha nem SNI-s, akkor természetesen elég lehet a BTMN-státusz és az azzal járó fejlesztések, de előfordulhat, hogy a gyerek fejlődéséhez ez kevés, mert pl. fejlesztőpedagógus helyett szakirányos gyógypedagógusra lenne szüksége, de ezt csak SN

Tudnivalók a szakértői bizottság vizsgálatáról

A pedagógiai szakszolgálatok szakértői bizottságai úgynevezett alapvizsgálatot végeznek, amelynek három része van:

  1. pszichológiai,
  2. pedagógiai-gyógypedagógiai,
  3. szakorvosi (pl. gyermekpszichiáteri, neurológiai, mozgásszervi, érzékszervi és egyéb) vizsgálat.

Előfordul, hogy a szakorvosi vizsgálatot nem a szakértői bizottság tagjai végzik el (pl. mert nincs megfelelő végzettségű szakemberük), hanem úgynevezett kiegészítő vizsgálatra küldenek külső szakemberhez. A vizsgálatok elvégzése után a pszichológus, a gyógypedagógus és a szakorvos közösen döntenek arról, hogy fennáll-e a sajátos nevelési igény.

Minden részvizsgálatról vizsgálati dokumentáció készül, aminek része egy jegyzőkönyv és az eredményekről szóló vizsgálati vélemény. A vizsgálatvezetőtől kérheted, hogy mutassa meg neked ezeket a dokumentumokat.

A szakértői bizottság a vizsgálatok után véleményt készít, ami tartalmazza a vizsgálatok eredményét, megállapítja, hogy a gyereknek van-e sajátos nevelési igénye, és konkrét javaslatokat ad a gyerek ellátásának módjára, formájára és helyére.

Ha a szakértői bizottság megállapítja a sajátos nevelési igényt (SNI-t), akkor a gyereknek joga van a különleges bánásmódhoz, az állapotának megfelelő minőségű és mennyiségű fejlesztéshez.

Ezt nem befolyásolhatja az, hogy kevés a szakember, például nincs szakirányos gyógypedagógus vagy gyógypedagógiai assszisztens. Emiatt nem lehet más típusú fejlesztést vagy kevesebb óraszámot írni a szakvéleménybe. Ha az óvoda, iskola nem tartja be a szakértői véleményben foglaltakat, azzal szabálysértést követnek el.

Az alábbiakban részletesen is írunk a vizsgálatról és arról is, hogy mit tehetsz, ha nem értesz egyet az eredménnyel.

01

Ki végzi el a szakértői vizsgálatot?

A szakértői vizsgálatot alapvetően a járási pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága kezdi el. Ha felmerül vagy beigazolódik (a korábbi orvosi diagnózis alapján) az SNI gyanúja, akkor továbbirányítanak a vármegyei szakértői bizottsághoz. A járási szakértői bizottság vizsgálata után kapsz egy n
02

Mennyi ideig tart, mire behívják a gyerekemet szakértői vizsgálatra?

Miután a kérelem beérkezett hozzájuk, a pedagógiai szakszolgálatnak 10 napja van arra, hogy értesítsen benneteket a vizsgálat időpontjáról. Ha ennél több idő telik el, akkor panaszt tehetsz a tankerületi központnál. A panasz beadásához mintát itt találsz.  A vizsgálat időpontja leghamarabb 10 nappal
03

Mit tegyek, ha nem tudunk elmenni a megadott időpontban a szakértői vizsgálatra?

Minél hamarabb jelezd lehetőleg e-mailben a pedagógiai szakszolgálatnak, ha a megadott időpontban nem tudtok elmenni a vizsgálatra. Azért javasoljuk, hogy e-mailben keresd meg a szakszolgálatot, mert ha telefonon jelzed, akkor később annak nem lesz nyoma, és nem fogod tudni bizonyítani, hogy időben
04

Jelen lehetek-e szülőként a vizsgálaton?

Igen. Sőt, ez nem csak lehetőség, hanem kötelesség is, ugyanis más személy (például nagyszülő, keresztszülő, más rokon) nem is viheti el a vizsgálatra a gyereket. A szakértői vizsgálaton mindkét, felügyeletet gyakorló szülőnek, gondviselőnek jelen kell lennie. Ha valamiért csak az egyik szülő tudja
05

Befolyásolhatjuk-e szülőként a szakértői bizottsági vizsgálat folyamatát, a szakértői vélemény tartalmát?

Fontos, hogy a vizsgálaton működjetek együtt a szakemberekkel, segítsétek a vizsgálat lefolytatását, de ne zavarjátok meg azt. A szakemberek döntik el, hogy a vizsgálati eredményeket hogyan értékelik, majd ezek alapján milyen szakmai javaslatokat tesznek, és milyen többletjogokat állapítanak meg a g
06

Mennyi ideig tart a teljes folyamat? Mikor derül ki a vizsgálat eredménye?

Már az egyes részvizsgálatokat követően is kérhettek szóbeli tájékoztatást a vizsgálatot végző szakembertől, aki elmondja nektek az előzetes vizsgálati véleményt, de el is olvashatjátok a vizsgálati lapot. Ez egy rövid összefoglaló a vizsgálatról, és a szakember főbb észrevételeiről, megállapításair
07

Mit tartalmaz a szakértői vélemény?

A szakértői vélemény tartalmazza a vizsgálatok eredményét, megállapítja, hogy a gyereknek van-e sajátos nevelési igénye, és konkrét javaslatokat ad az ellátás módjára, formájára és helyére. Ezek a javaslatok azonban nem csak ajánlások az intézmény számára, hanem köteles azokat maradéktalanul teljesí
08

Mit tehetek, ha nem értek egyet a szakértői véleménnyel?

Ha a szakértői vélemény bármelyik részével nem értesz egyet (pl. nem értesz egyet a szakértői vizsgálat eredményével, szabálytalanságot tapasztaltál a vizsgálat során, nem megfelelőek voltak a vizsgálati körülmények, mégsem fogadod el az abban kijelölt iskolát), erről legkésőbb 15 napon belül kell n
09

Kitől kérhetek segítséget, ha nem értem a szakértői véleményt?

A szakértői vizsgálat után közvetlenül a vizsgálatvezetőhöz fordulhatsz a kérdéseiddel. A vizsgálatvezető köteles arra, hogy szóban összefoglalja a vizsgálat eredményeit, közösen átnézzétek a vizsgálati dokumentumokat, megbeszéljétek, hogy milyen intézményt javasol a gyereknek és elmondhatod erről
10

Mit tegyek, ha elveszítettem a szakértői véleményt?

Kérhetsz egy hitelesített másolatot attól a szakértői bizottságtól, amelyik az eredetit is kiállította.

Intézményválasztás SNI-státusszal

Alapvetően te dönthetsz arról, hogy hova járjon a gyereked óvodába, iskolába. Egy SNI-s gyerek azonban csak olyan óvodába, iskolába járhat, amelynek az alapító okiratában szerepel, hogy az adott SNI-státusszal (pl. autizmus spektrumzavarral) rendelkező gyerekeket tudja fogadni. Ez azt jelenti, hogy az intézményben rendelkezésre állnak a szükséges szakemberi és tárgyi feltételek a speciális oktatáshoz, különleges bánásmódhoz. Szülőként csak ezek közül az óvodák, iskolák közül választhatsz. A pedagógiai szakszolgálat nyilvántartást vezet ezekről az intézményekről, és a szakvéleményében a kijelölt óvodának vagy iskolának is szerepelnie kell. A bizottság azonban nem hozhat a megkérdezésed nélkül döntést, csak tanácsot adhat számodra. Azért, hogy minél tájékozottabban dönthess, érdemes már a vizsgálat lezárulta előtt tájékozódnod a szóba jöhető intézményekről.

01

Mitől függ, hogy egy intézmény fogadhat-e sajátos nevelési igényű gyerekeket? Milyen feltételeknek kell megfelelniük az SNI-s gyerekeket fogadó óvodáknak, iskoláknak?

Azok az intézmények, amelyeknek az alapító okiratában, alapdokumentumában, működési engedélyében szerepel az SNI-státuszú gyerekek oktatása, ellátása, kötelesek a gyerek fogadása esetén ennek feltételeit megteremteni, különösen az alábbiakat: van olyan szakirányú végzettségű gyógypedagógus, aki a s
02

Hogyan döntsem el, hogy melyik óvodába, iskolába járjon a gyerekem?

A gyerek érdekeit az szolgálja, ha olyan óvodába, iskolába jár, és olyan környezetben van, ahol megkapja a számára szükséges támogatást. Ezért, ha már a szakértői bizottság véleménye előtt úgy látszik, hogy a gyereknek valószínűleg lesz SNI-státusza (mert pl. az egyik részvizsgálat után ezt a szóbel
03

Mit tehetek, ha nem fogadom el a szakértői véleményben kijelölt intézményt / meggondoltam magam, és másik intézménybe szeretném járatni a gyerekemet?

Ha elfogadtad a szakértői bizottság által javasolt intézményt, de időközben meggondolod magad és mégsem szeretnéd, hogy oda vegyék fel a gyereket, akkor szintén kérheted a szakértői vélemény felülvizsgálatát. Erről részletesen lásd a Mit tehetek, ha nem értek egyet a szakértői véleménnyel? kérdést.
04

Mi történik, ha nem tudok óvodát vagy iskolát választani?

Ha nem sikerül megegyezni egyik intézménnyel sem vagy nem tudsz választani az intézmények közül, a szakértői bizottság akkor is kijelöli valamelyik óvodát vagy iskolát. Ezt a szakértői vizsgálat lezárását követő harmincadik napon teszik meg, ugyanis a kikézbesített szakértői véleménybe már bele kell
05

Mi történik, ha nincs a lakóhelyem közelében megfelelő iskola vagy óvoda?

Ha nem találtál megfelelő intézményt, és a szakértői bizottság sem tud óvodát, iskolát kijelölni a gyerekednek, akkor óvoda esetében az illetékes jegyzőnek, iskola esetében a tankerületi igazgatónak továbbítják a szakértői véleményt. Ebben az esetben a jegyző vagy a tankerületi igazgató jelöli ki az

Ha további kérdésed van, keresd ingyenes jogsegélyszolgálatunkat a jogsegely@tasz.hu címen!

Kapcsolódó jogszabályok:

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről
  • 134/2016. (VI. 10.) Korm. rendelet az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról
  • 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról
  • 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
  • 2007. évi XCII. törvény a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről
  • 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
  • 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról

Kapcsolódó források, további hasznos anyagok:

Rendszeres adomány

Hasznos volt számodra tájékoztatónk? Segíts rendszeres adománnyal, hogy még többet készíthessünk!

Járulj hozzá ingyenes jogsegélyszolgálatunk működéséhez, és ahhoz, hogy folyamatosan fejlesszük és bővítsük tudástárunkat. Támogass minket havonta, hogy mindig ott lehessünk azok mellett, akiknek a legnagyobb szükségük van ingyenes jogi segítségre.
01
Válaszd ki az adomány összegét

Ha adományozóként megadod adataidat:

rendszeresen beszámolunk eredményeinkről
éves találkozókon pedig a TASZ műhelytitkaiba is betekintést nyerhetsz

Ft
Tovább Tovább
Tovább Tovább
Feliratkozás a várólistára Értesíteni fogunk, amikor a termék újra elérhető lesz. Kérjük add meg az emailcímedet.