A katonai nemzetbiztonsági szolgálatok nyilvánosságra hozzák a jelentéseiket – a polgáriak miért nem?

2008 áprilisában és júniusában a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős minisztertől, a honvédelmi minisztertől és az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottságának elnökétől kértük, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok általános tevékenységéről szóló tájékoztatókat közérdekű adatként adják ki. A honvédelmi miniszter másodszorra eleget tett az adatigénylésnek, a többi tájékoztató nyilvánosságáért pert indítunk.

A nemzetbiztonsági szolgálatok az ország szuverenitásának és alkotmányos rendjének védelmében rendkívül erős jogkorlátozó jogosítványokkal rendelkeznek. Azonban e szervezetek jellegéből következően a nyilvánosság alig szerezhet arról tudomást, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok milyen munkát végeznek és a gyakorlatban hogyan élnek jogosítványaikkal.

Az öt nemzetbiztonsági szolgálat munkáját az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága ellenőrzi, ám mindezidáig a nyilvánosság a szolgálatok honlapjain található általánosságokon túl nem sokat tudhatott arról, hogy a szolgálatok mivel foglalkoznak. Úgy véljük, hogy a szolgálatok munkájának veszélyeztetése nélkül minden állampolgárnak joga van megismerni az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága számára készített tájékoztatókat.

A Nemzetbiztonsági Bizottság elnöke azzal elhárította el az adatigénylést, hogy ő úgysem tehet semmit a nyilvánosság tájékoztatása érdekében, a titkosságot csak az illetékes minősítők oldhatják fel, míg a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős miniszter nem gondolta, hogy bármi is a közre tartozna. Elsőre a honvédelmi miniszter is ezen az állásponton volt, ám annál meglepőbb és örvendetesebb, hogy álláspontját felülvizsgálta és a meg nem ismerhető adatok kitakarásával kiadta a tájékoztatókat.

Meggyőződésünk, hogy egy demokratikus jogállamban még a nemzetbiztonsági szolgálatok felett is helye van civil kontrollnak és érthetetlennek tartjuk, hogy a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok miért nem képesek megtenni azt, amit a katonaiak megtettek, azaz a meg nem ismerhető adatok kitakarásával és az információszabadság alkotmányos jogával összhangban kiadni a tájékoztatókat. Elgondolkodtató, hogy a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok miért nem tartják fontosnak azt, hogy munkájukról a nyilvánosság árnyaltabb képet szerezhessen, és ezzel járuljanak hozzá a szolgálatok számára létfontosságú állampolgári bizalom erősödéséhez.

Adatigénylésünkben a 2002. január 1. után keletkezett beszámolókat kértük ki.

A kiadott katonai nemzetbiztonsági szolgálati tájékoztatókat itt olvashatja:

Katonai Felderítő Hivatal
2002 I.
2002 II.
2003 I.
2003 II.
2004 I.
2004 II.
2005 I.
2005 II.
2006 I.
2006 II.
2007 I.
2007 II.
2008 I.

Katonai Biztonsági Hivatal
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008

Cikkajánló:

Kuti Ferenc: A katonai titkosszolgálatok civil kontrolljának néhány kérdése (HADTUDOMÁNY X. évfolyam, 1. szám)

Végrehajtást kért a TASZ az NBH ellen (index.hu)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Fény derülhet a Daimler-­ügyre, pert nyert a K-­Monitor a TASZ segítségével

Első fokon pert nyert a K-­Monitor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ellen. Az MNV nem akarta nyilvánosságra hozni annak a 2010-­es vizsgálatnak a zárójelentését, amelyet egy korábbi Mercedes­busz-beszerzés ügyében folytattak le. A K-­Monitor a TASZ jogi képviseletével pert indított a dokumentumért.

Miért volt törvénytelen a házkutatás Horváth Andrásnál?

Horváth Andrásnál, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) korábbi munkatársánál, 2013. december 19-én a rendőrség házkutatást tartott, melynek során lefoglaltak több száz oldalnyi dokumentumot és informatikai adathordozót. A TASZ jogsegélyszolgálata által képviselt közérdekű bejelentő jogorvoslattal élt az általa elszenvedett kényszerintézkedésekkel szemben. A Budai Központi Kerületi Bíróság (BKKB) 2014. január 22-én meghozott, ám csak 2014. február 10-én kézbesített végzése elutasította az utolsó indítványunkat is - álláspontunk szerint alaptalanul. Érdemes összegezni Horváth András ellen folytatott eljárás eddigi fejleményeit, mert sok visszás és törvénysértő elemet lehet felfedezni.

Az informátor védelme

A TASZ és a K-Monitor közösen véleményezte a kormánynak a közérdekű bejelentők védelméről szóló törvénytervezetét.