Kerülje meg a rendszert, és akkor minden jó lesz!

Az alábbi tartalmak aktualitásukat vesztették.

A legfrissebb tájékoztatók a

VÁLASZTASZ.HU

oldalon találhatók.

Újdonság a választási kérelmek terén: akkor is elutasíthatják kérelmünket, ha túl pontosan tartjuk be az on-line kérelmezési rendszer utasításait. Felszólítottuk az NVI-t az internetes kérelmezési rendszer korrigálására, és a halmozott hibákra tekintettel további tájékoztatást kértünk.

A választások kapcsán különféle kérelmeket benyújtó állampolgároknak eddig többnyire azzal gyűlt meg a baja, hogy a kérelmezés szabályait nem tartották be elég pontosan a választási irodák szerint. Most viszont kiderült: egy hiba következtében akkor is elutasíthatják kérelmünket, ha túl pontosan tartjuk be az on-line kérelmezési rendszer utasításait. Felszólítottuk az NVI-t az internetes kérelmezési rendszer korrigálására, és a halmozott hibákra tekintettel további tájékoztatást kértünk.

A Társaság a Szabadságjogokért értesült róla, hogy a közelmúltban azért is utasítottak már el külképviseleti névjegyzékbe való felvételi kérelmet, mert vidéki nagyvárosi születési hely esetén a kérelmező nem adott meg kerületet. Igen ám, csakhogy az ügyfélkapus on-line kérelmezési felület így tájékoztatja a felhasználókat a születési hely megadásánál: „Csak Budapest esetén adhat meg kerületet”. A felület azt is jelzi továbbá, hogy „Ha születési helyének települése Budapest, a lenyíló listából a megfelelő kerületet is ki kell választania.” Budapesttől eltérő születési hely esetén tehát a kérelmezőnek sem lehetősége, sem indoka nincs kerület megadására. Kérelmezőnk ennek ellenére végül csak úgy tudta – kérelmének többszöri elutasítása után – sikerrel kérelmezni a névjegyzékbe való felvételét, hogy az illetékes választási iroda képviselőjének tanácsára a születési hely településének megadására szolgáló szövegdobozba, a település neve után írta be a kerületet.

A kérelem elkészítésére és benyújtására szánt internetes felület és a választási irodák kérelem-elbírálási gyakorlata jelenleg tehát súlyosan ellentmondásos. A kérelmezőnek a fentihez hasonló esetekben esélye sincs kérelme pozitív elbírálására, amennyiben a kérelmező felületet rendeltetésszerűen, annak – további értelmezést sem igénylő – utasításait pontosan követve használja. Az észrevételezett mulasztásnak különös jelentőséget ad, hogy egy alapjog gyakorlásának megkönnyítésére szánt eljárás az állampolgárok kifejezett megtévesztésével valójában nem megkönnyíti, hanem ellehetetleníti vagy megnehezíti joggyakorlásukat, s ezáltal súlyosan veszélyezteti a választások tisztaságát.

Észrevételünk alapján kezdeményeztük, hogy a Nemzeti Választási Iroda korrigálja az internetes kérelmezési eljárást: az internetes kérelmezési felület (1) világos, ellentmondásmentes módon értesítse az összes, központi vagy szavazóköri névjegyzékkel kapcsolatos kérelmet benyújtó felhasználót minden olyan esetről, amelynek fennállása esetén a kérelmezőnek a kerületet is feltüntetve kell megadnia születési helyét, valamint (2) a felület biztosítson minden ilyen esetre kiterjedő, egységes technikai megoldást a születési hely településének és kerületének megadására.

Az informatikai rendszer hibája a 2014-es országgyűlési választások megszervezésében és lebonyolításában tapasztalható sokadik hiba, amely a választópolgárok alapjog-gyakorlását ellehetetleníti, megnehezíti, vagy indokolatlanul költségessé teszi. Elkerülhetetlen tehát a kérdés: vajon hány ehhez hasonló hiba esetén tekinthető még a választás egésze legitimnek, s hol húzódik az a határ, amelyet átlépve a választások megszervezéséért és lebonyolításáért felelős szervek mulasztásainak következtében a választások tisztáságának elve nem csupán a választási eljárás egyes részleteiben, hanem annak egészére nézve jóvátehetetlenül sérül?

Ennek fényében ismét arra kértük az NVI-t: tájékoztasson bennünket és a nyilvánosságot a választások megszervezésében és lebonyolításában várható hibák megelőzésére, illetve bekövetkezésük esetén az észrevételükre kidolgozott minőségbiztosítási módszerekről és eljárásokról. Minden állampolgárnak érdekében áll, hogy legyen oka feltételezni: a választási eljárás ezt követő szakaszaiban a máig tapasztaltnál kisebb veszélyben van választójoga.

Update: Dr. Pálffy Ilona, a Nemzeti Választási Iroda elnökének február 24-én és március 7-én kelt leveleinkre adott válaszát itt olvashatja.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Előzetes választási regisztráció: az általános és egyenlő választójog korlátozása

Az előzetes választói regisztráció aláásná az általános és egyenlő választójogot, és a részvétel költségeinek növekedésével a választásoktól való távolmaradást ösztönözné. Az esélyegyenlőség ellen hat, hogy a választási részvétel a társadalom legsérülékenyebb rétegei, a mélyszegénységben élők, illetve a fogyatékossággal élők számára az átlagosnál nagyobb terhet jelent. A TASZ véleményezte (pdf)  a választási eljárásról szóló törvényjavaslat regisztrációra vonatkozó részét.

Utazott, fizetett, nem szavazott? Perelhet!

Több választópolgár jelezte nekünk, hogy azért nem tudott egy külképviseleten szavazni, mert kimaradt a választói névjegyzékből – annak ellenére, hogy határozatban értesítették a névjegyzékbe történő felvételéről. Az így járt választópolgárok egy része jelentős útiköltséget szánt arra, hogy eljusson a szavazás helyszínére. Az őket ért anyagi kárért álláspontunk szerint kártérítés illetheti meg őket, amelyet peres eljárásban követelhetnek.

Megkezdtük a választások monitorozását

A bőrünkön érezzük majd az új választási eljárás vészjósló hiányosságait a választások kitűzésével kezdődő időszakban. A TASZ megkezdte a választások monitorozását, amelynek során dokumentálja a 2014-ben először alkalmazott eljárás alkotmányos jogainkat sértő hatását. A következő hónapokban megvizsgáljuk, hogy a választási eljárás különböző fázisairól objektív képet adó adatok alátámasztják-e feltevésünk, miszerint az új szabályozás a gyakorlatban is a politikai részvételi jogok csorbításához vezet.