Pert nyertünk a Médiatanács-RTL KLUB-TV2 trojka ellen

A Kreativ újságírója, Csuday Gábor és a TASZ munkatársa közérdekű adatigényléssel kérte az állam kizárólagos tulajdonát képző frekvenciák használatára irányuló hatósági szerződéseket a Médiatanácstól. A Fővárosi Törvényszék ma kihirdetett elsőfokú ítélete értelmében a megállapodások mindenki számára megismerhetőek.

A nemzeti vagyonról szóló törvény rögzíti, hogy a televíziós sugárzáshoz szükséges frekvenciák az állam kizárólagos tulajdonába tartozik. A nemzeti vagyonnak ezt az elemét a Médiatanács pályáztatási eljárás keretében hasznosítja, és a pályázat nyerteseivel szerződést köt a frekvenciahasználat feltételeiről, illetve ezért fejében nyújtott díjfizetésről és egyéb vállalásokról. (2012. július 9-én éjfélkor jártak le az RTL Klub és a Tv2 1997-es frekvenciapályázaton elnyert  szerződései, amelyeket az ORTT 2005-ben vitatott körülmények között hosszabbított meg. Nemcsak a koncessziók meghosszabbítása volt problematikus, de maga az 1997-es pályázat is botrányos volt, miután jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy az RTL Klub pályázatát az ORTT-nek ki kellett volna zárnia. A témáról bővebben itt olvashat.)

A per eredetileg kizárólag a Médiatanács ellen indult, azonban a két érdekelt televíziós társaság beavatkozóként részt vett az eljárásban az alperes pernyertességének előmozdítása érdekében.

Az alperesi oldal álláspontja szerint a szerződések nyilvánosságra kerülésével üzleti titkot sérülnének. A médiaszolgáltatási díj és egyéb vállalások (pl. műsorszerkezet, híradásra szánt minimális idő, vételkörzet, stb.) a televíziós társaságok pénzügyi, gazdasági és piaci helyzetét alapvetően befolyásoló információk. Különösen meglepő nyilatkozat volt a Médiatanács részéről, amely szerint osztja a televíziós társaságok azon nézetét, hogy a frekvencia nem tartozik az állami vagyon körébe. Felmerül a kérdés, hogy akkor milyen alapon gazdálkodik ezekkel. (A tárgyalási jegyzőkönyvek itt tekinthetőek meg: jk1; jk2.) 

Dr. Ocskó Eszter tanácselnök a felperesi érveléssel összhangban megállapította, hogy nemzeti vagyon hasznosítása körében nem lehetséges üzleti titok védelmére hivatkozni, hiszen közpénzzel és közvagyonnal kapcsolatos adatok nyilvánossága képezték a per tárgyát.

„A TASZ szerint laikus állampolgár számára sem kérdéses, hogy a milliárdos nagyságrendű költségvetési bevételt jelentő frekvenciák hasznosításáról szóló  szerződések mindenki számára megismerhető dokumentumok. Reméljük, hogy a jogilag teljesen egyértelmű ítéletet a Médiatanács tudomásul veszi, és eleget tesz a Törvényszék döntésének. Egy esetleges fellebbezés kizárólag az időhúzást szolgálja.”  - mondta Hüttl Tivadar, a TASZ adatvédelem és információszabadság programvezetője.  

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Pert nyertünk a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ellen

Jogerősen pert nyert a K-Monitor és a TASZ a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ellen, így az MNV a Fővárosi Ítélőtábla döntésének megfelelően köteles kiadni a Volánbusz 2005-ös buszbeszerzését vizsgáló 2010-es jelentést. Ezzel végre kiderülhet, milyen körülmények között került sor a nemzetközi botrányokkal övezett busztenderre.

Nyilvánosságra kell hozni, hogy kiket tiltottak ki az USA-ból I.

A Társaság a Szabadságjogokért közérdekű adatigényléseket küldött olyan személyeknek, akiknek a neve a sajtóban felmerült a kitiltási botrány kapcsán. A tény, hogy közfeladatot ellátó illetve a közügyekre jelentős befolyást gyakorló személyek korrupciós ügyekre tekintettel nem kívánatosak az Egyesült Államokban a nyilvánosságra tartozik.

Per a paksi bővítés nyilvánosságáért

A Paksra tervezett új atomerőmű építése Magyarország történelmének legnagyobb beruházása. A nyilvánosságnak joga van megtudnia, hogy az Oroszországgal kötött megállapodás felelős, számításokkal és alapos vizsgálatokkal alátámasztott döntésen alapul-e. A kormány megtagadta azt az adatigénylést, amelyet az Energiaklub beadott, így a TASZ képviseletével a civil szervezet keresetet nyújt be a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) szemben a szerződés mögött álló részletekért, számításokért.