Profitorientált információszabadság?

A Kormánynak a közadatok újrahasznosításáról szóló törvényjavaslata kiszámíthatatlanná teszi az állam átlátható működését biztosító közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogot. A Javaslat egy 2003-ban elfogadott, elavult és hamarosan módosításra kerülő irányelv átültetését célozza. A TASZ és a K-Monitor Iroda az előterjesztés visszavonását kéri a jogalkotótól.

1. Az állami szervek kezelésében lévő adatok megismerése ingyenes, kizárólag a másolási költségekért lehet térítést kérni. Ezzel ellentétesen a Javaslat a közérdekű adatok megismerését „ésszerű nyereséghányaddal” kiegészített költségtérítéshez köti.

2. A közérdekű adatok szabadon terjeszthetőek. Ezzel szemben a törvényjavaslat alapján az állami szerv és az adatigénylő állampolgár ún. újrahasznosítási megállapodást köt.  A megállapodás feltételekhez kötheti az adatok felhasználását.  

3. A Javaslat sérti a jogbiztonságot. Kizárólag adatigénylő nyilatkozatától függ, hogy a profitot is magában foglaló díj kérhető az adatszolgáltatásért és korlátozható a szabad terjesztés jog, vagy az információszabadság általános szabályai - ingyenesség és korlátlan terjesztés joga - érvényesülnek. A Javaslat a jogban kevésbé járatos, jogászokat megfizetni nem képes állampolgárokat sújtja, akiket könnyen ilyen tartalmú nyilatkozat megtételére lehet ösztökélni.

4. A Javaslat sérti a jogkorlátozás formai feltételeit azzal, hogy az információszabadság rendeleti szintű szűkítésére ad felhatalmazást. A Javaslat formailag alaptörvény-ellenes.

5. Az EU 2003-ban elfogadott irányelvének a hatályos magyar szabályozás megfelel, jelenleg nincsen átültetési kényszer.  

A Kormány előterjesztése az információszabadságot profitorientált intézménnyé degradálja. Félő, hogy a hirtelen támadt átültetési kényszer mögött költségvetési megfontolások húzódnak. Ez azonban nem legitim jogkorlátozási érdek.” - mondta Hüttl Tivadar, a TASZ adatvédelem és információszabadság programvezetője.

“A szóban forgó irányelv az Európai Bizottság szerint is módosításra szorul, épp azért, hogy a legtöbb közadathoz ingyenesen lehessen hozzáférni. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a Kormány egy elavult uniós jogszabályra hivatkozva kiszámíthatatlanná tegye az Alaptörvényben biztosított közérdekű adatok megismeréshez fűződő jogot.” - mondta Léderer Sándor, a K-Monitor vezetője.

Itt olvashatja az országgyűlési képviselőknek és a Kormánynak küldött részletes álláspontot. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

„Általános tétel – 1,2 milliárd forint”: TITOK

A Kúria (ex Legfelsőbb Bíróság) ma hozott döntése értelmében nem kell nyilvánosságra hoznia a Margit-híd felújítását végző cégcsoportnak többek közt azt, hogy pontosan mire költötték a  címben szereplő milliárdos tételt. A legfelsőbb magyar bírósági fórum szerint a munkálatokat végző cégek – köztük a Közgép Zrt. – nem kötelezhetőek a közpénzek felhasználását nyomon követhetővé tenni. Potenciális hűtlen kezelők, sikkasztók figyelem: tankönyvbe illő anyagot olvashatnak!

Uniós szabályokat sért a sávolyi beruházás állami támogatása?

Könnyen elképzelhető, hogy az Európai Unió alapszerződésébe ütközik a sávolyi Moto GP pálya megépítéshez nyújtott 74,7 millió eurós támogatás. A K-Monitor Független Korrupciófigyelő Iroda és a TASZ Joaquin Almunia versenypolitikai biztosnak írt levélben kéri, hogy vizsgálja meg a Bizottság az állami támogatás összeegyeztethetőségét a közösségi támogatási szabályokkal.

Sumákol a MÁK

Beperelte a Magyar Államkincstárt a TASZ jogi képviseletével a K-Monitor, mert az nem adta ki a jelöltek kampányköltéseiről készült számlaösszesítő adatlapokat. Az első tárgyalást a Fővárosi Törvényszék 2014. szeptember 24-re tűzte ki. Az ügyben a tavaly módosított információszabadság törvény és az Alkotmánybíróság is vizsgázik.