Vélemény az egyháztörvény módosításának tervezetéről

Az Igazságügyi Minisztérium a napokban közzétette az egyházügyi törvény módosítására vonatkozó átfogó elképzelését. A közzétételt egyéves munka előzte meg, ami arra irányult, hogy rendezze az egyházszabályozás hazai és nemzetközi szinten is vitatott elemeit. A TASZ álláspontja szerint azonban az a módosítás-tervezet, amit a minisztérium kidolgozott és most a kormány elé terjesztett, nem fogja beváltani a készítőinek a hozzáfűzött reményeit.

Az egyháztörvény e módosítás eredményeképpen:

  • továbbra sem biztosítaná minden ember egyenlő lelkiismereti és vallásszabadságának érvényesülését, a jogegyenlőséget, az állam semlegességét, valamint az állam és az egyház elválasztását. A módosítás eredményeképpen három különböző, eltérő jogosítványokkal definiált egyházi státusz jönne létre, és továbbra is a kormány, illetve a parlament politikai döntésétől függene az, hogy az állam mely egyházakkal működik együtt – mely egyházakat finanszírozza és milyen mértékben – a közfeladatok ellátásában.

  • nem orvosolná azoknak az egyházaknak a jogsérelmeit, amelyeket a hatályos egyháztörvénnyel a magyar állam megfosztott elismert és törvényes jogállásuktól. Míg a jelenleg elismert egyházak automatikusan a legmagasabb rangú, legtöbb kiváltságot élvező státuszba kerülnének, minden más jogfosztott egyház csak társadalmi elfogadottságának és beágyazottságának biztosított jogállást szerezhetné meg.

  • még kevésbé lenne összhangban Magyarország alkotmányos hagyományaival. Figyelmen kívül hagyva az egyenlő lelkiismereti szabadságnak, az állam és az egyház szigorú elválasztásának és az állam semlegességének 1990-ben bevezetett rendszerét, a korábbi, 19. században bevezetett – a szocialista rezsim által is fenntartott – egyházszabályozást restaurálná.

  • továbbra sem felelne meg sem a magyar, sem az európai emberi jogi követelményeknek, és nem mentesíteni a magyar államot a felelőssége alól. Bár a kormányzat hivatalosan kifejezetten az Emberi Jogok Európai Bíróságának a hatályos egyháztörvény fölött pálcát törő tavalyi ítélete miatt kényszerült rá a módosításra, ez a tervezet nem fogja megelőzni az újabb jogi eljárások megindítását és újabb elmarasztalások bekövetkeztét.

A TASZ ezért arra szólítja fel a Kormányt, hogy ezt a törvénymódosítási tervet ne fogadja el és ne terjessze a parlament elé, hanem térjen vissza az egyenlő lelkiismereti és vallásszabadság, a jogegyenlőség, az állam és az egyház elválasztása és az állami semlegesség talajára! Csak olyan törvényjavaslatot terjesszen a parlament elé, amely feltétel nélkül érvényesíti mind az Alkotmánybíróság, mind az Emberi Jogok Európai Bíróságának döntéseiben meghatározott alapjogi követelményeket!

Részletes véleményünket itt elolvashatja >> (.pdf)

Hasonló véleményt fogalmazott meg a Forum for Religious Freedom Europe (FOREF) is: angolul, magyarul

Olvassa el a TASZ saját koncepcióját arról, hogy milyen elvek mentén kellene kialakítani a lelkiismereti szabadságot tiszteletben tartó új egyháztörvényt.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Globális fejlemények a lelkiismereti szabadság és egyenlő bánásmód területén IV.

Örömmel osztjuk meg veletek az International Network of Civil Liberties Organizations (INCLO) által megjelentetett Globális fejlemények a lelkiismereti szabadság és egyenlő bánásmód területén című hírlevél negyedik számát. Ebben a kiadványban az aktuális nemzetközi fejleményekről kívánunk hírt adni, köztük olyan bírósági ügyekről és jogalkotási lépésekről, amelyek a lelkiismereti szabadság vagy az egyenlő bánásmód területét, esetleg mindkettőt érintik.

Életbe lép az egyháztörvény módosítása, emiatt újabb perek várhatóak

Ma lép hatályba az egyháztörvény átfogó módosítása, aminek elvileg az eddigi jogsértő szabályozást kellene helyrehoznia. Azonban az új törvény egy olyan egyházszabályozást vezet be, ami továbbra is súlyosan csorbítja a vallásszabadságot, az egyházak egyenlőségét és az állam semlegességét.

A TASZ álláspontja az egyháztörvényről

A lelkiismereti és vallásszabadság súlyos korlátozását jelenti a kormánypártok T/3507 törvényjavaslata.