Több, mint 60 pedagógus tiltakozott a jogsértő Etikai Kódex ellen

A TASZ felhívta a pedagógusokat: éljenek jogukkal és vegyenek részt a Pedagógus Etikai Kódex jogsértő tervezetének véleményezésében. Kampányunk eredményeképp több, mint 60 pedagógus küldte el a Nemzeti Pedagógus Karnak javaslatainkat, amelyekkel a jogsértések kiküszöbölhetők. Szeretnénk megköszönni a pedagógusoknak az együttműködést. Örülünk, hogy segíthettünk abban, hogy maguk álljanak ki a saját és a rájuk bízott gyermekek jogaiért. Várjuk a Kar reakcióját, és addig is összefoglaljuk, miért jogszerűtlen a Kódex!

1. Milyen Etikai Kódex lehet jogszerű?

Nem zárjuk ki, hogy létezhet jogszerű Pedagógus Etikai Kódex – de csak akkor, ha kizárólag a pedagógusok törvényes kötelezettségeit bontja ki. A köznevelési törvény már eleve számos, erkölcsi tartalommal is bíró kötelezettséget ír elő a pedagógusoknak, ezek azonban szükségszerűen általánosak. Egy jogszerű etikai kódex ezeket a már meglévő kötelezettségeket tisztázná, vagyis nem tovább korlátozná, hanem a meglévő kötelezettségek teljesítésében segítené a pedagógust. Például pontosan hogyan teljesíthető egy adott helyzetben a pedagógusnak az a kötelezettsége, hogy „a gyermekek, a tanulók és a szülők, valamint a munkatársak emberi méltóságát és jogait maradéktalanul tiszteletben tartsa”, mire kell ügyelnie, amikor a tanítás, nevelés mindennapi, nehéz helyzeteiben döntéseket hoz? Ebben kellene konkrét iránymutatás, de az etikai kódex jelenlegi tervezete nem segít, hanem inkább további, általános elvárásokat, követeléseket tartalmaz.

2. De miért nem lehetnek a törvényes kötelezettségeken túlmenő elvárások a Kódexben?

A Kódex a Nemzeti Pedagógus Kar tagjaira érvényes – a Kar pedig kényszertársulás. Senki nem azért lépett be, mert ezt akarta, hanem mert a köznevelési törvény belépteti a pedagógusok jelentős részét. Mivel nem volt önkéntes a csatlakozás, a Kar saját szabályzata, etikai kódexe sem önkorlátozás. Ezért a Kar Etikai Kódexe nem korlátozhat jogokat a törvényben megszabottakon túl. Az alapvető jogok csak törvényben korlátozhatók. Senkinek az alapvető jogait nem lehet úgy korlátozni, hogy előbb kötelezően beléptetik egy egyesületbe, majd az egyesület valamilyen saját szabályzatában korlátozzák a jogait. Az állam a kötelező beléptetéssel „kiszervezi” az alapjogok korlátozását, hogy ezzel bújjon ki a korlátozások igazolásának terhe alól. Ez önmagában is jogsértő.

3. Milyen jogokat sért a Kódex tervezete?

Csak néhány példa a Kódex-tervezetből:

  • Gyermekjogok: a „nemzet érdekét” előbbre sorolva a tervezet nem engedi, hogy a pedagógusok mindenek felett a gyermek érdekét vegyék figyelembe döntéseik során – pedig ezt írja elő az ENSZ hazánkat is kötelező gyermekjogi egyezménye!
  • Szólásszabadság: pl. a tervezet megszabja, kivel miről beszélgethet a pedagógus – otthon is!
  • Lelkiismereti szabadság: pl. a tervezet szerint a pedagógus saját morális ítélete nem térhet el a nevelőtestületétől – akkor sem, ha egyedül ő áll ki egy igazságtalanul bántott gyermek mellett.
  • Magánélethez való jog: pl. a tervezet előírja, hogyan jelenhet meg a pedagógus a nyilvánosság előtt munkaidőn kívül – akkor is, ha éppen a családjával tölti az idejét.

A jogsértések részletes kifejtését, illetve a tervezet további alkotmányellenes vonatkozásait bemutató álláspontunkat letöltheti innen!

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Támogatjuk a szülőket, hogy megvédhessék a semleges iskolát

Manapság ritka sikerrel juttatták érvényre akaratukat a szülők az iskolában: az elmúlt hetekben számos iskola a szülők összefogásának köszönhetően nem került egyházi fenntartásba. Elsősorban budapesti sikerekről olvasni: a Deák Diák iskolát átvenni kívánó egyház a szülők zajos tiltakozását követve magától visszavonta az iskola átvételére irányuló szándékát. Zuglóban és Józsefvárosban az egyház kitartott, azonban a szülők szavazáson utasították el a fenntartóváltást a Városligeti Általános Iskolában és a Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskolában, az előbbi intézményben 627:3 arányban. Mi továbbra is kiállunk a szülők, tanulók tájékoztatása, döntési joga mellett.

Milyen tanszabadsággal összefüggő ügyekben kínál jogsegélyt a TASZ?

Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy milyen kérdésekkel fordulhat a TASZ-hoz ingyenes jogsegélyért. Mivel minden esetet előre nem tudunk számba venni, ezért kategóriákat állítunk fel. Ezek a kategóriák időről időre változhatnak, amit az alábbi oldalon jelzünk. Amennyiben bizonytalan abban, hogy vállaljuk-e az adott ügyet, kérjük írjon emailt, hogy tisztázzuk a kérdést.

Óvodás gyermekek méltósága sérült a TASZ és az EKINT szerint

2015. október 2-án több híradás is beszámolt arról, hogy a zákányi óvodások az óvodavezető által szervezett program keretében saját készítésű ajándékot vittek a horvát-magyar határon szolgálatot teljesítő katonáknak. A látogatásról a köztévé felvételt készített híradója számára. Az óvodapedagógusok beszámolója szerint jellemző, hogy „a fiúk katonásat, a lányok menekülteset játszanak” az óvodában. Az Eötvös Károly Intézet (EKINT)  és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az óvoda akciója megsértette a gyerekek és szülők emberi méltóságát és lelkiismereti szabadságát. A két szervezet ezért panasszal fordult az óvoda fenntartójához, az ombudsmanhoz, és az oktatási jogok biztosához.