Vesztettünk a Kormányzati Ellenőrzési Hivatallal szemben

A Legfelsőbb Bíróság tegnap, felülvizsgálati eljárásban meghozott ítéletével hatályon kívül helyezte a Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítéletét. A KEHI jelentései továbbra sem kerülhetnek nyilvánosságra, és egyelőre nem tudjuk meg, hogy a kormányzati korrupció elleni tevékenység legfontosabb szerve milyen munkát végez, jelentéseivel mennyiben járul hozzá a korrupciós bűncselekmények visszaszorításához.

Az ítélet attól is elzárta a nyilvánosságot, hogy kiderüljön, mely szervek ellenállásán és milyen érdekek miatt buktak meg a közigazgatás korszerűsítését célzó kormányzati kezdeményezések.

A Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint a KEHI, amikor egy jelentést elkészít, majd a Kormány részére megküld, semmilyen döntést nem hoz saját hatáskörében, hanem csupán adatfeldolgozást végez, illetve ajánlásokat fogalmaz meg. A KEHI hiába birtokolja az igényelt jelentést, adatkezelőnek nem minősül. A jelentések tekintetében csak a Kormány adatkezelő, a Kormány rendelkezhet a jelentéssel.

Az adatkezelés és adatkezelő fogalmainak értelmezéséhez segítség az adatvédelmi törvényből:

adatkezelő: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely az adatok kezelésének célját meghatározza, az adatkezelésre (beleértve a felhasznált eszközt) vonatkozó döntéseket meghozza és végrehajtja, vagy az általa megbízott adatfeldolgozóval végrehajtatja;

adatkezelés: az alkalmazott eljárástól függetlenül az adatokon végzett bármely művelet vagy a műveletek összessége, így például gyűjtése, felvétele, rögzítése, rendszerezése, tárolása, megváltoztatása, felhasználása, továbbítása, nyilvánosságra hozatala, összehangolása vagy összekapcsolása, zárolása, törlése és megsemmisítése, valamint az adatok további felhasználásának megakadályozása. Adatkezelésnek számít a fénykép-, hang- vagy képfelvétel készítése, valamint a személy azonosítására alkalmas fizikai jellemzők (pl. ujj- vagy tenyérnyomat, DNS-minta, íriszkép) rögzítése is;

A TASZ természetesen nem hagyja annyiban, hogy a KEHI jelentései teljesen hozzáférhetetlenek. A Kormánytól fogjuk kérni, hogy bocsássa azokat a jelentéseket rendelkezésünkre, amelyek alapján már döntések születtek, így döntés megalapozását szolgáló adatként már nem szükséges azokat a nyilvánosság elől elzárni.

A tárgyalásról készült videót itt tekintheti meg.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Semmisítse meg az Alkotmánybíróság az információszabadságot korlátozó szabályokat!

Ombudsmanhoz fordult a TASZ, a K-Monitor és a TI Magyarország az információszabadság korlátozása miatt.

Titkos alkotmány-tervezet?

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) július végén értesült arról, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) elkészítette az új alkotmány tervezetét. A TASZ közérdekű adatigényléssel fordult az IRM-hez, amely megtagadta a dokumentum ismertetését, így per indult Petrétei József ellen.

Módosították az adatvédelmi törvényt

Már a köztársasági elnök aláírására vár az adatvédelmi törvény módosítása, amely a személyes adatok védelmére és a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó számos fontos szabályt érint. Pontosították a közérdekű adat fogalmát, változtak a személyes adatoknak az Európai Gazdasági Térségen kívülre továbbításának szabályai. A jövőben a módosítás nyomán megtudhatjuk, hogy a közfeladatot ellátó személyek mennyit keresnek, és az Alkotmánybíróság által kifogásolt döntés-előkészítő, illetve belső használatú adatok definíció is kikerült a törvényből, hogy helyét egy a nyilvánosságot hasonlóan korlátozó szabálynak adja át.